Podle statistiky se na plátno dostane dvakrát pravděpodobněji mužská mluvící postava než ženská. Statistiky se od roku 2007, kdy se začaly měřit, nezměnily.
Stovnání ženských a mužských postav provedl think tank Annenberg Inclusion Initiative pod hlavičkou Jihokalifornské univerzity. Prozkoumal sto finančně nejúspěšnějších filmů roku 2023, jež zamířily do kin.
Ženy a dívky v loňských filmech podle výsledků tvořily pouze 32 procent mluvících postav. To je jen o dvě procenta víc než před 17 lety. Vyváženost se nezlepšila ani v oblasti hlavních postav – ty byly ztvárněné ženami jen ve 30 procentech, což je stejně jako v roce 2010. Ve srovnání s minulým rokem 2022 došlo dokonce ke snížení o 14 procent, což není málo. „Feministickému“ hitu Barbie navzdory.
„Ať už data zkoumáte jakkoli, rok 2023 nebyl rokem žen. Stále zaznamenáváme stejné trendy, pokud jde o dívky a ženy na filmovém plátně, rok co rok. Pokud chce filmový průmysl přežít současnost, musí se zabývat tím, že se mu nedaří vyobrazit polovinu populace na plátně,“ řekla autorka studie Stacy L. Smith.
Motivací by pro producenty mohlo být fakt, že Barbie režisérky Grety Gerwig, byla komerčně nejúspěšnějším filmem roku a dosáhla na skoro jedna a půl miliardy dolarů (34,6 miliard korun).
Jen Barbie ale nestačí
„Protože si Barbie v roce 2023 nárokovala tolik našeho kulturního prostoru, mohlo se zdát, že ženské postavy se v loňském roce vyskytovaly ve filmech hojněji. Ale celkový podíl ženských postav v mluvených rolích se snížil, stejně jako podíl ženských protagonistek,“ vyjádřila se Martha Lauzen, která vedla podobný výzkum v Centrum studiím o zastoupení žen v televizi a filmu při Státní univerzitě v San Diegu. Došla k podobným závěrům – podíl mluvených ženských postav se dostal na 35 procent.
Cestou k vyššímu zastoupení by podle ní mohlo být více žen za kamerou. Výsledky studie totiž naznačují, že ve filmech, které režírují ženy, se prosadilo v hlavních rolích 48 procent žen a 43 procent žen jakožto mluvících postav.