Český olympijský výbor před olympiádou varoval podnikatele a firmy kvůli využití olympijských symbolů. Ty jsou totiž chráněné zákonem. Před a v průběhu her rozeslal zhruba padesát výzev.
Bez souhlasu výboru nesmí motivy her nikdo využívat pro komerční účely. „Dle zákona o ochraně olympijských symbolik, je olympijský výbor připraven domáhat se náhrady škody, která byla či bude způsobena dalším neoprávněným užitím symbolik či jejich parafrází, přičemž Vás upozorňujeme, že výše vzniklé škody se pohybuje až v řádech desítek milionů korun,“ stojí ve výzvě, kterou Český olympijský výbor rozeslal podnikům.
Tuzemský výbor se v dohledu nad využíváním motivů zodpovídá mezinárodnímu výboru. Komerčně je může používat pouze oficiální partner či sponzor, stojí v zákonu o ochraně olympijských symbolik.
„Nezákonné je také vytváření spojení billboard s gratulací olympijskému vítězi nebo reklama na zboží s vyobrazením pěti kruhů nebo i pozvánka ke sledování vysílání z her na zahrádce restauračního zařízení,“ řekla pro Aktuálně.cz mluvčí výboru Barbora Žehanová. Mezi olympijské motivy patří vlajka, heslo, oheň či hymna.
Skoro všechny rozeslané výzvy skončily dobrovolným stažením symbolik a závazkem, že je podniky v budoucnu používat už nebudou. Firmy či hospody o zákonu totiž někdy ani nevědí.