Až 40 procent žactva devátých tříd základních škol vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 procent z nich známky úzkosti, vyplývá ze studie vědců Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ). Podle nich jsou výsledky alarmující a vyžadují řadu opatření.
Ve všech oblastech duševního zdraví jsou více zasaženy dívky. Oproti chlapcům jich depresivními i úzkostnými příznaky trpí více než dvojnásobek. Data odborníci získali v květnu a červnu u více než 6000 dospívajících ze všech krajů.
Projekt je podle ústavu ve střední a východní Evropě unikátní. Vzhledem k znepokojujícím zjištěním je podle ústavu v Česku třeba zlepšit systém prevence, sdělil v tiskové zprávě mluvčí NUDZ Jan Červenka.
Psychické problémy se projevují v útlém věku
Většina duševních onemocnění vzniká v dětství a dospívání, které jsou obdobími zvýšeného rizika a jsou tak důležitou dobou pro systematickou, cílenou a včasnou intervenci. Až 50 procent duševních onemocnění se projeve do 14 let věku. „Při chronickém nedostatku dětských psychologů a psychiatrů, který není možné ani při nejlepší vůli a vysokých investicích vyřešit v horizontu několika let, se musíme zaměřit právě na preventivní složku systému péče o duševní zdraví,“ uvedl ředitel NUDZ Petr Winkler.
S těmi, kterých se duševní zdraví dětí týká, chce ústav uskutečnit také sérii jednání, kde jim představí možnosti reakcí na danou situaci. „V této oblasti NUDZ realizuje již několik projektů: například vytvořil program Všech pět pohromadě zaměřený na zvýšení duševní gramotnosti žáků, vyvíjí program pro rodiče dětí, které se potýkají s úzkostmi, či spolupracuje na dalších projektech s fondem UNICEF a Světovou zdravotnickou organizací (WHO),“ uvedl koordinátor a analytik monitoringu Matěj Kučera z NUDZ. Řadu edukativních materiálů pro mladé potýkající se s duševní nepohodou i jejich rodiče, jako například tipy, jak se zklidnit při panické atace, nabízí (NUDZ) na svém webu.
Význam podpory duševního zdraví u dětí a mladých lidí si uvědomuje i ministerstvo školství. „Již ve Strategii 2030+ i dalších strategických dokumentech resortu jsme položili základy intenzivní podpoře duševního zdraví formou různých aktivit a intervencí, jako je rozvoj školních poradenských pracovišť, akcent na preventivní aktivity ve školách a podpora nespecifické primární prevence nebo celkově holistický přístup k podpoře bezpečného, zdravého a vstřícného prostředí ve školách a školských zařízeních,“ doplnil státní tajemník na ministerstvu školství Ondřej Andrys.