Server MediaGuru zveřejnil výzkum, ze kterého vyplývá, že většina české populace neví, co je deepfake.
Průzkum provedla společnost CEDMO Trends, která nabízí vhled do vývoje chování populace v oblasti konzumace různých druhů mediálních obsahů. Data ukázala, že téměř tři pětiny respondentů poslední vlny průzkumu nedokázaly správně určit, co znamená „deepfake“.
„Deepfake“ je zdánlivě reálný obraz, zvuk nebo video vytvořené umělou inteligencí, které se nezakládá na pravdě.
Nízké je také povědomí veřejnosti o principech fungování generativních AI jazykových modelů. Uvedené skutečnosti vyplynuly z jedenácté vlny měření reprezentativního longitudinálního panelového průzkumu, který vedl mezinárodní multioborový hub CEDMO při Univerzitě Karlově.
U otázky „Co je deepfake?“ zvolilo správnou odpověď pouze 41 procent respondentů. Více než polovina uvedla, že neví. Současně 35 procent lidí uvedlo, že se s deepfake obsahem v posledních měsících setkalo.
V průzkumu dále 63 procent lidí vyjádřilo obavy z toho, že politici a politické strany začnou využívat nepravdivá videa generovaná prostřednictvím umělé inteligence k poškození svých politických konkurentů. Z průzkumu také vyplynulo, že většina lidí (79 procent) se domnívá, že přestane věřit reálným videím.