I když by se zdálo, že mentalita lidí, kteří jsou s těmito událostmi spojeni, je moc daleko od toho, co tady prožíváme my, nejde se tímhle pocitem chlácholit. Na události v Gruzii z nejvyšších pater české církve zaznívaly schvalující a výsměšné reakce.
Duka having a normal one
„Tradiční gruzínský tanec nikoho nenapadá. Vyjadřuje radost a dialog,“ napsal kardinál Duka k útoku na Pride festival v Tbilisi, nezapomněl si vypnout komentáře. „Nepřežeňte to v tý Evropě, jak ste to udělali v Ugandě. Nenese to pro vás dobrý ovoce :D,“ napsal zase kardinálův bývalý mediální poradce, kněz Štěpán Romuald Rob. V Ugandě byl tento rok přijat zákon, který trestá stejnopohlavní styk smrtí a podporu LGBTQ+ lidí až dvaceti lety ve vězení. A ani tohle nejsou žádné „černé ovce“ v jinak přijímající atmosféře.
Mohli jsme se o tom přesvědčit před dvěma týdny ve sněmovní debatě o manželství pro všechny, kterou vedli lidé, již mají zastupovat naše názory a zájmy. Prosté narovnání práv marginalizované skupiny v hlavách mnohdy jinak velmi vzdělaných lidí vytvořilo jen těžko uvěřitelné scénáře. Debata se točila okolo pedofilů, obchodu s lidmi a zazněl i argument, že bude změna zákona v dětských očích normalizovat anální sex. Kde se tyhle absurdní myšlenky vzaly? Jak je možné, že lékaři, kteří jsou zároveň poslanci, překrucují výzkumy a vedou pomatené debaty o krádeži duhy a Pepíčkovi, který se bojí, že kvůli normalizaci transgender lidí neví, zda je dívka, či chlapec.
Zasel je stejný fenomén, který přiměl srbské extremisty kopat do piety zavražděného děvčete. „Genderová“ nebo chcete-li „LGBTQ+ ideologie“. V tomhle by se mnou jistě všichni extremisté, a jak bylo z hlasování o ruské podobě zákona o manželství patrné, i všichni hlasující poslanci ODS souhlasili. „Genderová ideologie“ tohle všechno způsobuje, ta je nejhorší!
Jenže co to ve skutečnosti je? Tyto pojmy slyšíme v různém skloňování často, vždy ale zaznívají jen z jedné strany. Právě tam se také musíme vydat hledat jejich kořeny.
Konzervativní síly „genderovou ideologii“ definují jako „vnucování“ si systému víry, který rozkládá tradiční společnost, mate děti, ohrožuje jejich „přirozený“ vývoj a případně z nich dělá homosexuály. Mluví se také například o cenzuře názorů, jež této „ideologii“ odporují, a trestání těch, kteří řeknou něco proti. Například vyhazovem z práce či ze školy.
Socioložka věnující se genderu Eva Svatoňová ve své práci upozorňuje na to, že i přesto, že pojem „genderová ideologie“ a na ni navázaný diskurz vypadají jako novinka poslední dekády, není tomu tak. Jde o výsledek dlouhodobých soustředěných snah a nadnárodní spolupráce konzervativních politických a náboženských organizací. Ty podle Svatoňové ve spolupráci s politickými stranami a náboženskými institucemi, včetně Vatikánu, vytvořily rétorické strategie, které jim umožňují zastírat svou diskriminační a nenávistnou politiku pojmy, jako jsou například „práva biologických rodičů“ či „práva nenarozených dětí a heterosexuální většiny“. Svatoňová dále poznamenává, že tato strategie má kořeny v rétorice takzvané americké nové pravice, jež se začala formovat na přelomu 70. a 80. let 20. století s vizí provázat náboženství a politiku.