Byli jsme se podívat na novou lávku mezi Holešovicemi a Karlínem zvanou „HOLKA“. Tohle jsou naše první dojmy.
V Praze se v pátek v poledne otevřela pro veřejnost nová Štvanická lávka, která má zkrátit cestu z Holešovic do Karlína a zároveň snadněji propojit stezku k ostrovu Štvanice. A protože redakce Refresheru sídlí v Holešovicích a k lávce to máme „co by kamenem dohodil“, šli jsme se na ni podívat na vlastní oči a přesvědčit se, že se do Karlína dostaneme rychleji než doposud.
Na holešovickém břehu Vltavy lze na lávku vstoupit na Bubenském nábřeží před branou do pražské tržnice. Z mostu lze potom vyjít dvěma směry. Lidé mohou vyrazit na ostrov Štvanice nebo do Karlína na Rohanské nábřeží směrem na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře.
Z Karlína do Holešovic za 4,5 minuty
Lávka je dlouhá celkem 300 metrů. Má překlenout 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí, 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi a dalších zhruba 70 metrů vede nad ostrovem.
Když jsme stopkami měřili, jak dlouho nám potrvá tyto trasy ujít, vyšlo nám, že lávka skutečně ušetří návštěvnictvu spoustu času. Trasa Holešovice–Karlín nám trvala pěší pozvolnou chůzí zhruba 4,5 minuty. Z Karlína na Štvanici se lze dostat za dvě minuty. Při procházce jsme se mimo jiné mohli kochat výhledy po okolí.
Na místě jsme nafotili i pár snímků. Podívej se, jak to na Štvanické lávce vypadá:
Lávka má být i spojnicí pro cyklisty, protože propojuje páteřní cyklostezky vedoucí na obou březích Vltavy. Krátce po otevření si lávku proto vyzkoušeli i cyklisté, již si od lidí, kteří zvolili pěší chůzi, vytvářeli dostatečné rozestupy a na druhou stranu se přepravili téměř bez problémů.
Lidé se dosud mohli pěšky z Karlína do Holešovic dostat pouze přes frekventovaný Hlávkův most nebo oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Na Štvanici se pak dostali pouze z Hlávkova mostu či přívozem.
Otevření lávky však znamená i ukončení přívozu, který do té doby zajišťoval dopravu mezi oběma městskými částmi a ostrovem. Do budoucna se s ním už nepočítá.
Bronzové zábradlí s LED páskami
Součástí lávky jsou umělecká díla včetně sochy Řeka od sochaře Jana Hendrycha. Socha měří 185 centimetrů a stojí na vysokém kulatém soklu u paty rampy na Štvanici. Dílo je vytvořeno, stejně jako lávka, z takzvaného vysokopevnostního betonu.
Kraje lávky pak tvoří zdobné bronzové zábradlí se sochařskými prvky. Jedná se o sochy zajíců na Štvanici, býků v Holešovicích a koní v Karlíně. Čeho si možná návštěvnictvo během dne ještě nevšimlo, tak madlo má v sobě vestavěné LED pásky, které mají most v noci osvítit.
Stavba začala loni v lednu. Je konstruována tak, aby ji při povodních bylo možné zvednout. Architekt a inženýr Petr Tej pro ni s kolegy vyvinul speciální bílý vysokopevnostní beton. Bez údržby tak vydrží 200 let.
„HOLKA“ za 300 milionů
Přemostění má nyní usnadnit pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice a zároveň propojit městské části. „Lávka je významná nejen pro obyvatele Holešovic a Karlína, ale pro všechny Pražany. Architektonicky je hezká a pomůže dopravě. Věřím, že bude funkční, a testy ukázaly, že by měla vydržet nápor nejen chodců a cyklistů, ale i času,“řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS) médiím při slavnostním otevření.
Původní cena stavby byla 280 milionů korun. Zdražení způsobily podle Hřiba dva hlavní faktory. „Za prvé to byly problémy při zakládání pilířů v korytě Vltavy, to je bohužel velice častý problém. Geologie je tady velice komplikovaná, a přestože se dělaly geologické průzkumy, tak kopnete o kousek vedle a jste geologicky jinde. Druhá věc jsou úpravy okolí, které neměly být tak extenzivní,“ uvedl Hřib. Krajinářsky byla upravena část ostrova směrem od lávky po proudu řeky, aby při celkové opravě ostrova nemusela být tato část opět rozkopána.
Cena stavby nakonec činí zhruba 300 milionů korun. Původně měla být otevřena letos v únoru, termín otevření se však zpozdil. Důvodem byly stavební potíže, kdy dělníci narazili na složitější geologické podmínky v plavebním kanále, než se čekalo.