Podle Ministerstva dopravy tak má dojít ke zvýšení výnosu o zhruba miliardu korun, což znamená zhruba devět miliard korun na stavbu a údržbu dalších kilometrů dálnic.
Ke zdražení dojde na základě toho, že od letošního ledna se cena dálniční známky automaticky určuje na základě inflace k červnu předchozího roku v kombinaci s meziročním nárůstem délky dálniční sítě. Stanoveny jsou takto primárně částky, které řidiči a řidičky zaplatí za roční kupóny, a od nich se poté odvíjejí ceny těch měsíčních, desetidenních i jednodenních. O zdražení informovalo Ministerstvo dopravy.
Roční poplatek za využití dálnic vzroste o 130 korun na 2 570 korun, měsíční dálniční známka bude stát oproti letošním 460 korunám celkem 480 korun. Desetidenní zdraží o 10 korun na 300 korun a denní, kterou jsme letos sehnali za 210 korun, bude možné od ledna zakoupit za 230 korun.
Ne všichni platí stejně
Levnější poplatky se poté budou týkat vozidel na zemní plyn nebo biometan, za dálniční známky na ně zaplatí jejich majitelé vždy polovinu ceny. Řidiči a řidičky plug-in hybridů s emisemi oxidu uhličitého do 50 gramů na kilometr pak ušetří ještě více. Dálniční známky na tato vozidla stojí zhruba čtvrtinu běžné ceny. Kompletní aktualizovaný ceník najdeš na stránkách Ministerstva dopravy.
„Osvobozena od poplatku jsou i nadále vozidla přepravující osoby se zdravotním postižením (ZTP nebo ZTP/P), pokud provozovatelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká,“ dodává ještě mluvčí Ministerstva dopravy. Výjimku budou mít také vozidla přepravující nezaopatřené děti, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou.
Veškeré peníze vybrané z prodeje dálničních známek putují do výstavby a údržby dálnic. Řidičům a řidičkám se tak investice vlastně vrací. Zmíněné zdražení by mělo do rozpočtu přinést až miliardu korun, která pomůže i k dalšímu růstu dálniční sítě u nás.