Nová studie uvádí, že zavedení rychlostního limitu 130 km/h na všech německých dálnicích by mohlo uspořit téměř 1 miliardu eur. Opatření by také omezilo vypouštění uhlíku, zpomalilo by tak oteplování a pomohlo naplnit klimatické cíle země.
Většina německých silnic podléhá omezením maximální rychlosti, ale jen 30 procent dálnic má pevné či dočasné rychlostní limity. Německo je tak jednou z mála zemí na světě, kde neplatí celostátní limit nejvyšší povolené rychlosti. Toto téma je v Německu předmětem debat, i vzhledem k současným snahám o omezení emisí skleníkových plynů a plnění klimatických cílů.
Podle studie v časopise Ecological Economics by zavedení rychlostního limitu na dálnicích na 130 km/h mohlo ušetřit téměř 300 milionů eur spolu s výrazným poklesem emisí oxidu uhličitého, včetně řady dalších výhod.
Doprava neplní cíle klimatického zákona
Zavedení rychlostního limitu má sice podporu většinové veřejnosti, jeho zavedení je však v nedohlednu kvůli odporu některých opozičních politických stran.
Volání po zavedení rychlostního limitu na dálnicích kvůli jeho přínosům pro životní prostředí se ozývají už od roku 2019, kdy Německo poprvé představilo klimatický zákon. Jeho cíl v roce 2021 stanovil, že se má Německo do roku 2045 stát klimaticky neutrální. Zákon také zavedl limity emisí na jednotlivá odvětví, například pro energetiku, průmysl, stavebnictví nebo právě silniční dopravu.
Pro dopravu byl emisní „strop“ pro rok 2022 stanoven na 138,8 milionu tun ekvivalentu CO2, tento cíl však nebyl splněn. Emise skleníkových plynů z tohoto sektoru vzrostly o zhruba 0,7 procenta, tedy o 1,1 milionu tun CO2 oproti hodnotě z roku 2021. Doprava je tak jediným odvětvím, které nejen že nesplnilo svůj cíl, ale kde emise meziročně vzrostly. A to navzdory vysokým cenám pohonných hmot i zavedení jízdenky na veřejnou dopravu v hodnotě 9 eur, která byla navržena tak, aby podpořila ekologičtější formy dopravy.
Několik studií přitom ukazuje, že právě zavedení limitu by emise výrazně (v řádu megatun ročně) snížilo. Ty zůstávají na přibližně stejné úrovni od roku 1990.
Významný přínos pro společnost
Zavedení omezení rychlosti na 130 kilometrů v hodině by tedy nejen pomohlo vypořádat se s emisemi ze silniční dopravy, ale přineslo by i zisk ve výši 951 milionů eur a 293 milionů eur v ušetřených emisích CO2.
Vedoucí cost-benefit analýzy (analýza nákladů a přínosů), profesor Stefan Gössling, řekl Carbon Brief, že i když by byly ovlivněny soukromé náklady, jako je ztráta času, a soukromé výhody, jako je úspora paliva či úspory na nákladech na pojištění, celkový účinek omezení rychlosti by byl pozitivní a představuje „významný přínos pro společnost“.
„Musíme využít každé příležitosti, zvláště když jsou tato opatření prakticky bezplatná a lze je realizovat okamžitě. Omezení rychlosti na dálnicích nejen pomáhá klimatu, ale také snižuje hluk a emise škodlivin a zvyšuje bezpečnost provozu,“ uvedl Dirk Messner, prezident Německé agentury pro životní prostředí (UBA).