Odborník na cyklistickou dopravu Vratislav Filler pro redakci Refresher News promluvil o virálním videu s kurýrem, který odmítl uhnout tramvaji. Popsal, proč k podobné situaci došlo a jaké je podle něj řešení.
V posledních týdnech se na sociálních sítích šíří video, na němž je zaznamenán kurýr dovážkové služby. Cyklista v záběrech odmítá sjet ze silnice a uvolnit tak místo projíždějící tramvaji. Ve skutečnosti se ale žádného přestupku nedopustil.
Praha odmítla zřídit cyklopruh
„Rekonstrukci Bělehradské ulice, kde je scéna natočená, jsme kritizovali už před lety s tím, že přesně tohle se tam bude dít,“ uvádí pro Refresher odborník na cyklistickou dopravu Vratislav Filler ze spolku AutoMat. „Tehdy ale Praha 2 odmítla zřídit cyklopruh a dodnes nechce povolit jako minimální náhradu aspoň jízdu po chodníku do kopce,“ dodává.
Na video, které krátce po zveřejnění oblétlo sociální sítě, reagovalo mnoho uživatelů. Někteří ale upozornili na to, že cyklista v tomto konkrétním případě žádné předpisy neporušil. „Cyklista dodržující předpisy,“ napsal pod video, zveřejněné na X, účet Národní ekonomické rady vlády (NERV). Jiní ale upozorňují na nevhodné chování cyklisty, který během jízdy na zvonící tramvaj mává zdviženým prostředníčkem.
Tento dopravní incident by podle Fillera nevznikl, pokud by Praha měla lépe vyřešenou cyklistickou infrastrukturu. „Máme části města, kde jsou už cyklostezky solidně pospojované, a části, kde není v podstatě nic. Existující chráněné trasy nejsou skoro nikde zcela souvislé, neexistuje souvislý bezpečný průjezd centrem podél Vltavy,“ vysvětluje Filler. „Z toho, co by Praha potřebovala, je na objem hotová necelá polovina infrastruktury,“ dodává.
Jaké je řešení?
Podle Fillera má Praha dobré koncepční dokumenty a standardy, podle kterých mají v ulicích vznikat kvalitní cyklostezky. Není je ale schopná uvést do praxe. „Těmi standardy se často neřídí ani městské části, ani například dopravní podnik. Kdyby zřízení bezpečné cyklostezky znamenalo zrušení pár parkovacích míst, standardy se nebude řídit téměř nikdo,“ říká Filler.
A jaké je tedy podle odborníků možné východisko? „Řešením je, aby magistrát přesvědčil městské části a vlastní organizace, že se cyklodoprava nemá řešit jen z nutnosti a až jako poslední v řadě,“ uzavírá Filler.