Anna Koucká
3. října 2023 14:32

Nobelova cena za fyziku zná své letošní vítěze. Získalo ji trio, které zkoumá elektrony

Zdroj: Nobelprize.org

Nobelovu cenu za fyziku pro rok 2023 získala dvojice vědců a jedna vědkyně, kteří využívají lasery ke studiu atomů a molekul. Oznámení přinesla Královská švédská akademie věd.

Cenu získali francouzsko-americký vědec Pierre Agostini, Rakušan maďarského původu Ferenc Krausz a Francouzka působící ve Švédsku Anne L'Huillier. Byli oceněni za experimentální metody, které generují takzvané atosekundové pulzy světla pro studium dynamiky elektronů ve hmotě.

Díky své technologii našli způsob, jak vytvořit extrémně krátké pulsy světla, které lze použít k měření rychlých procesů, v nichž se elektrony pohybují či mění energii. Díky tomu se dají zkoumat i procesy, které jsou tak rychlé, že je dříve nebylo možné sledovat, informoval server Novinky.cz.

Letos byly už oznámeny i ceny za fyziologii a lékařství. Tu získali maďarsko-americká biochemička Katalin Karikó a americký imunolog Drew Weissman, kteří položili základy pro vývoj mRNA vakcín proti nemoci covid-19.

Nobelova cena bude tento týden znát své laureáty ještě za chemii, za literaturu a za mír. A na závěr příštího týdne také za ekonomii. Ceny budou slavnostně předány 10. prosince, v den výročí úmrtí švédského vynálezce dynamitu Alfreda Nobela, na základě jehož závěti vznikly.