Ilona Hobzová
6. března 2024 17:35

Kometa je k vidění jednou za 70 let, teď možná půjde spatřit pouhým okem. Kdy máš šanci?

Kometu 12P/Pons-Brooks objevil teleskopicky v roce 1812 francouzský astronom Jean-Louis Pons. Nezávisle na tom ji později nalezli i další astronomové a měsíc po objevu, 13. srpna 1812, byla pozorovatelná pouhýma očima.

Krátce po objevu se ukázalo, že kometa je periodická a právě teď ji lze na ranní i večerní obloze pozorovat. „Je pozorovatelná malými dalekohledy, třeba triedrem. Z historie jejích pozorování je známo, že často vybuchuje, a tak není vyloučeno, že zjasní natolik, že by mohla být vidět očima,“ uvedl Astronomický ústav Akademie věd ČR.

6. března 2024 10:30 Čas čtení 0:26 Žena v Praze se dostala do problémů kvůli menstruaci. Situaci jí pomohli vyřešit strážníci Žena v Praze se dostala do problémů kvůli menstruaci. Situaci jí pomohli vyřešit strážníci

Nejlepší období pro její pozorování nastane podle Fyzikálního ústavu v Opavě v březnu a v první polovině dubna, kdy ji najdeme i malým dalekohledem, jak se pozvolna pohybuje souhvězdími Andromedy, Ryb a Berana.

kometa
Zdroj: Flickr/Brandon Ghany/Horizon Productions SFL/na voľné použitie

„V současnosti má kometa jasnost asi 6,5 magnitudy a v průběhu března a dubna dosáhne až 4,5 magnitudy. Než se vytratí na večerní obloze v záři soumraku v druhé polovině letošního dubna, mohla by být mimo města na tmavé obloze nízko nad západním obzorem viditelná pouhýma očima jako slabá mlhavá skvrnka. Pokud by prošla další epizodou náhlého zjasnění, budou šance k jejímu spatření ještě snazší,“ doplnil ústav.

Přísluním kometa proletí 21. dubna ve vzdálenosti 0,781 astronomické jednotky (asi 116,8 milionu kilometrů) a k Zemi se přiblíží 2. června. Bude od ní vzdálena 1,55 astronomické jednotky (232 milionů kilometrů). V té době už ale kometu z našeho území pozorovat nepůjde.