Čím dál méně lidí v Česku dodržuje tradiční velikonoční zvyky. Za jídlo a občerstvení jsou ale ochotni utratit i několik tisíc.
Češi a Češky vnímají velikonoční svátky jako příležitost pro setkávání s příbuznými a vychutnávání domácí pohody, k čemuž patří také dobré jídlo a tradiční občerstvení. V letošním roce české domácnosti utratí v průměru 3 020 korun, tedy o 176 korun více než loni. Vyplývá to z průzkumu, který mezi 1650 domácnostmi vypracoval online supermarket Košík.cz.
Společnost přitom připomíná, že průměrnou částku ovlivňují především domácnosti, které si chtějí tzv. vyhodit z kopýtka. Až 15 procent respondentů uvedlo, že za občerstvení, koledu a doprovodné aktivity hodlají utratit i přes 4 200 korun.
„Z výsledků našeho průzkumu je vidět, že Češi si chtějí letos za Velikonoce připlatit minimálně. Ale zároveň to neznamená, že by se chtěli omezovat – dobrého jídla i pití se vzdát nechceme. Je to vidět i na nákupním chování,“ říká mluvčí Košík.cz František Brož, podle něhož čeští zákazníci často využívají nejrůznější slevy a výhodné nabídky a velikonoční nákupy často realizují i velmi dlouho dopředu.
Tradice řeší jen pětina Čechů
Velikonoce jsou pro Čechy druhým nejoblíbenějším svátkem hned po Vánocích, jejich obliba je dokonce vyšší než v případě oslav Nového roku nebo Mikuláše. Samotné tradice přitom řeší jen polovina z nich, více než třetina je pak nedodržuje vůbec.
I přesto však letos ve dvou třetinách českých rodin nechybí tradiční beránek, více než polovina má na stole také nádivku či kraslice nebo barevná vajíčka. Část respondentů nevynechá ani alkohol – až 25 procent z nich si nedokáže představit velikonoční svátky bez vína a 27 procent bez piva. Devět procent dotázaných pak pije domácí pálenku.