RegioJet
Tento dopravce rozlišuje zavinění i dobu zpoždění a podmínky pro výši vrácených peněz má asi nejsložitější. Přesněji jsou rozepsané na webu. Kompenzace ale nevrací na bankovní účet, je potřeba si je vyzvednout v hotovosti na prodejním místě nebo je lze použít na další cesty.
Peníze si můžeme nechat vrátit i při cestování autobusem. Opět ale existuje několik podmínek. Musí se jednat o pravidelnou linku, která má nástupní nebo výstupní místo v unijním státě a zároveň je delší než 250 kilometrů. Cestující také musí mít rezervované sedadlo a zpoždění musí přesahovat 120 minut.
V takovém případě musí dopravce cestující informovat o tom, jaké mají nároky. „Mohou si vybrat mezi pokračováním cesty, přesměrováním na cílové místo a získáním náhrady jízdného,“ uvedla šéfka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Pokud tak neučiní, máme nárok na náhradu škody. V takovém případě dosahuje poloviny výše jízdného. Vyplatit ji musí do jednoho měsíce.
I při cestách autobusem máme nárok na občerstvení zdarma, a to v případě, kdy měla cesta trvat déle než tři hodiny a zpoždění přesahuje hodinu a půl. Opět ale platí, že občerstvení musí být možné podat bez větších komplikací přímo v dopravním prostředku nebo na nádraží.
Při problémech s dopravci je možné se obrátit na Českou obchodní inspekci, v případě zahraničních dopravců pak na Evropské spotřebitelské centrum.