Tváří se, že pomáhá lidem s bankovními podvody, kamuflovaně však údaje uživatelů zneužívá.
Podvody ze všech stran. Už aby se člověk jenom bál vlézt na internet. Tentokrát kybernetičtí útočníci přišli s dalším podvodem, a to v podobě aplikace, která si hraje na to, že spadá pod Českou národní banku (ČNB). S odvoláním na odborníky z ESET o tom informoval iRozhlas.
Funguje to tak, že podvodníci nejprve lidem volají a varují je před bankovními podvody. Potom jim doporučí, ať se identifikují přes aplikaci, která je uchrání. Do ní však musí vložit údaje své platební karty.
„Data z karty se začnou převádět do telefonu a ten je začne posílat do druhého telefonu, který má u sebe útočník, a který je softwarově jednoduše upravený, aby dokázal tato data dál dávat do terminálu. Útočník tak může kdekoliv na světě z bankomatu vybírat peníze,“ vysvětluje vedoucí analytického týmu v pražské pobočce ESETu Martin Jirkal.
S takovým podvodem se Česká národní banka nesetkala poprvé. To, že se lidé vydávají za její zaměstnance, je podle mluvčí ČNB Petry Vlčkové dokonce běžné. „Platí, že zaměstnanci České národní banky kvůli zneužití peněz nikdy nikomu nevolají, ani nenabádají k instalaci aplikací z neoficiálních zdrojů,“ upozorňuje. Ve chvíli, kdy nejde aplikaci stáhnout přes Appstore nebo Google Play, což jsou jediné oficiální obchody, jedná se o podvod.
To stejné se děje i v rámci vytváření falešných webů na prodej lístků na všemožné události či e-shopů kvůli Vánocům nebo slev během Black Fridaye.