Co se skutečně stalo se sémiotickými přístroji na koncertech Travise Scotta a Taylor Swift? Vysvětlujeme v článku.
Nedávno jsme psali o zemětřesení vyvolaném koncertem Taylor Swift. Magazín Vice nyní přišel s vysvětlením tohoto zdánlivě nepochopitelného jevu. A skutečnost není tak ohromující, jak by se mohlo zdát. Co se tedy ve skutečnosti stalo? V noci 7. srpna na hasičskou stanici v Římě přišel telefonát znepokojených místních obyvatel, kteří měli strach, že právě zažívají zemětřesení. Otřesy však ve skutečnosti vyvolal nedaleký koncert Travise Scotta. Dva týdny předtím zase vyvolalo seismickou aktivitu turné Taylor Swift v Seattlu.
Přestože se země skutečně otřásala, nelze to podle odborníků technicky klasifikovat jako zemětřesení. Podle definice musí zemětřesení porušit zemskou kůru a je způsobeno buď pohybem tektonických desek, sopkou, nebo invazivním zásahem do životního prostředí.
Seismologické týmy rychle dospěly k závěru, že otřesy byly důsledkem úrovně decibelů, tempa hudby a skákání desítek tisíc fanoušků: Scottův koncert přilákal 60 tisíc návštěvníků, zatímco na koncert Swift v Seattlu přišlo během dvou nocí 144 tisíc lidí. Otřesy půdy na Scottově koncertě odpovídaly zemětřesení o síle 1,3 stupně, zatímco na koncertě Taylor dosáhlo konkurenční síly 2,3 stupně.
Mouse Reusch, regionální koordinátor výstrahy před otřesy v Pacifické severozápadní seismické síti, který byl součástí týmu monitorujícího seismickou aktivitu způsobenou koncerty Swift, však tvrdí, že toto číslo bylo odvozeno nesprávně a média s ním naložila po svém.
Žádné překvapení
„Seismometr, který zaznamenal aktivitu na koncertě Taylor Swift, se nachází přibližně 136 metrů západně od středu stadionu. Měli jsme několik dalších seismometrů, které byly vzdáleny několik set metrů a ty už koncert vůbec nezaznamenaly. Pokud by došlo k zemětřesení o síle 2,3 stupně, pocítilo by ho mnohem více seismometrů,“ uvedl pro VICE Reusch.
Výzkumný pracovník v oboru geofyziky Giovanni Diaferia zase analyzoval seismický záznam koncertu Travise Scotta. „Zemětřesení o síle 1,3 obvykle není cítit,“ říká.
„Aby bylo, musí mít obvykle sílu dvou nebo tří stupňů Richterovy škály. Za určitých podmínek, například u lidí, kteří jsou poměrně citliví nebo bydlí ve vysoké budově, alespoň ve třetím nebo čtvrtém patře, může být cítit zemětřesení o síle 1,3, které se vyskytne v těsné blízkosti,“ upřesnil.
Oba odborníci zároveň zdůraznili extrémní citlivost seismometrů, což naznačuje, že detekce pohybu horečnatých fanoušků by neměla být překvapením. „I malý krok způsobí na přístroji záznam,“ vysvětluje Diaferia.
Naštěstí díky nízké intenzitě otřesů nedošlo při žádném z incidentů ke zranění ani k viditelnému poškození architektury. Zemětřesení s magnitudou nižší než 2,5 jsou většinou nepozorovatelná. Římští památkáři však měli se Scottovým koncertem problém. I přesto, že se nic nestalo, koncert otřásal archaickým římským stadionem pro závody vozatajů ze 6. století před naším letopočtem.
Vzhledem k historickému významu tohoto místa, které v roce 46 př. n. l. nechal přestavět Julius Caesar, místní archeologická obec akci odsoudila a vyzvala, aby bylo místo vyhrazeno pro šetrnější kulturní aktivity. „Circus Maximus je památka. Není to stadion, není to koncertní sál,“ řekla pro CNN Alfonsina Russo, ředitelka archeologického parku Koloseum. „Tyto velké rockové koncerty ho ohrožují,“ dodala.
Vzhledem k výrazným rozdílům mezi zvukem Travise Scotta a Taylor Swift by se dalo usoudit, že hudba vyvolávající otřesy nemá žádný konkrétní žánr. „Taneční otřesy“ se však častěji spouštějí při písních ve vysokém tempu, což by mohlo vysvětlovat, proč jsou nyní, v éře popu, hlášeny častěji než v minulosti.
Koncertní zemětřesení není nic nového
Přestože v poslední době vyvolaly otřesy podobné zemětřesení mediální humbuk, nejsou ničím novým. V minulosti byla seismická aktivita zaznamenána jak na koncertech, tak na sportovních akcích. Okamžitě se objevily paralely mezi koncertem Swift a „bestiálním zemětřesením“ na hřišti Lumen Field v roce 2010, kdy reakci davu na touchdown týmu Seattle Seahawks zaregistroval nedaleký seismograf. Podobně prý 35 minut po debutu na mistrovství světa ve fotbale 2018 vyvolali rozjaření fanoušci Mexika otřesy půdy, když Mexiko vstřelilo gól.
Vzhledem k trvalejšímu hluku a pohybu trvají geologické pohyby způsobené hudebními akcemi podstatně déle než krátké otřesy vyvolané sportovními vítězstvími.
Schopnost koncertů vyvolávat geologické pohyby nakonec není tak ohromující, jak by se mohlo zdát z titulků novin. Nedávný příliv zpráv souvisí spíše s tím, že se odborníci rozhodli prozkoumat seismické důsledky koncertů, než že by se staly nějakým novým fenoménem.