Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Čteš poslední stranu článku:
Muž, muž, muž, muž, muž. Novému vedení České televize vládne jeden gender

Proč je nepřítomnost žen ve vedení jednotlivých kanálů problematická, je třeba o ní mluvit a nemůže nám stačit, že ženy dominují lidským zdrojům a archivu České televize? Protože českým médiím jako takovým vládnou muži, to je holý fakt. Právě muži na zmíněných pozicích ve výrazné míře rozhodují o tom, které události se dostanou k diváctvu a jakým způsobem budou podány, navzdory počtu žen v oddělení lidských zdrojů. 

Bylo by naivní si myslet, že to budou právě veřejnoprávní média, která půjdou v Česku v genderové rovnosti těm ostatním příkladem. Pravidelným sledováním zpráv lze snadno nabýt dojmu, že situace je vyrovnaná. Vždyť zprávy uvádí stejný počet mužů i žen (snad s výjimkou sportovních zpráv, kde se střídají tři moderátoři a jedna moderátorka, ale „na ženu velmi kvalitně“) a reportérkami se to v nich také jenom hemží. Zde ale veškerá genderová rovnost končí.

média
Zdroj: Seznam Zprávy

Pokud se totiž bavíme o manažerských pozicích, je situace zcela jiná. Podrobněji ji letos na jaře pro server Seznam Zprávy zpracovala datová novinářka Kateřina Mahdalová. Z její analýzy vyplynulo, ze v širším vedení redakcí České televize je devět žen a dvacet sedm mužů. Podobný nepoměr funguje také v Českém rozhlase (šest žen a sedmnáct mužů) a České tiskové kanceláři (tři ženy a šestnáct mužů). 

Nerovné zastoupení mužů a žen v nejsledovanějších diskusních pořadech reflektuje jejich nerovné zastoupení v mocenských pozicích – pokud v politice a ekonomice výrazně dominují muži, nelze čekat, že to v publicistickém či zpravodajském mediálním obsahu bude odlišné.

Vzácně jsou ženy zastoupeny také ve vedení zpravodajství ČTK, v České televizi zase v případně domácího zpravodajství. Problematická je také (ne)přítomnost žen v mediálních radách. Konkrétně v patnáctičlenné Radě ČT zasedá jediná. Hůř je na tom už jen Český rozhlas, který ve svých řadách nemá ani jednu ženu. 

4. května 2024 11:00 Čas čtení 0:22 KVÍZ: Tyto hvězdy z NHL chtějí na mistrovství světa v Česku. Poznáš je všechny? KVÍZ: Tyto hvězdy z NHL chtějí na mistrovství světa v Česku. Poznáš je všechny?

S výše zmíněnými jevy také úzce souvisí počet hostů*hostek, které si Česká televize zve do svých pořadů a debat. Z loňského mediálního průzkumu pro časopis Heroine například vyplynulo, že v případě Otázek Václava Moravce představovali muži v roce 2021 81 procent diskutujících. Na obranu České televize – podobného skóre dosáhla také komerční Partie Terezie Tománkové z dílny CNN Prima News.

„Nerovné zastoupení mužů a žen v nejsledovanějších diskusních pořadech reflektuje jejich nerovné zastoupení v mocenských pozicích – pokud v politice a ekonomice výrazně dominují muži, nelze čekat, že to v publicistickém či zpravodajském mediálním obsahu bude odlišné,“ okomentovala výzkum Jitka Adamčíková z organizace Ženy v médiích, iniciativy za posílení postavení žen v tomto odvětví. Tématu se Refresher věnoval v tomto komentáři.

Řešení paradoxně přináší nové vedení

Aby tento článek nevyzněl jen jako kritika nového ředitele a jeho týmu – s nástupem Jana Součka by k pozitivním změnám v nerovnoměrném genderovém postavení přece jen dojít mohlo. I když se ženy na tiskové konferenci mezi přítomnými muži ztrácely, pořád jde o vyšší podíl žen, než byl dosud. 

S možným řešením ve zpravodajství a publicistice pak přišel nový šéf této divize Petr Mrzena, který slibuje posílit řídící strukturu o více žen. Chce dosáhnout cíle 50 procent mužů a 50 procent žen.

To pozitivně hodnotí také Ženy v médiích.

„Vítáme, že Jan Souček a Petr Mrzena slibují padesátiprocentní zastoupení žen ve zpravodajství ČT, a to nejen co se týká obsahu, ale i pozic, skrze které je možné tvorbu obsahu ovlivnit. Je to poprvé, kdy vedení veřejnoprávního média v Česku takový závazek přijímá. Věříme, že se tohoto cíle podaří dosáhnout i na pozicích vedoucích odpovědných za obsah vysílání, které jsou zatím obsazeny muži,“ uvedla za iniciativu Jitka Adamčíková. Zatím nám tak musí stačit, že ženy vládnou alespoň lidským zdrojům, archivu a licenčnímu útvaru. Ale jak by řekl klasik: Není to málo, Antone Pavloviči?

Čti na předchozí straně
Dočetl jsi celý článek
Strana 2 z 2
Domů
Sdílet
Diskuse