Refresher News Česko
Stáhnout
X
TASR
24. září 2023 18:00

Převratný objev? Webbův teleskop objevil na Jupiterově měsíci molekuly nezbytné pro život

Tech
Zdroj: NASA

Přítomnost kapalné vody činí z tohoto Jupiterova měsíce zajímavý objekt pro další zkoumání.

Kosmický dalekohled Jamese Webba zjistil na Jupiterově měsíci Europa přítomnost oxidu uhličitého. Měsíc je pokryt silnou vrstvou ledu a nejnovější objev zvyšuje možnost, že ve vodním prostředí pod ledem existují podmínky pro existenci života. Informuje o tom TASR.

22. září 2023 8:14 Čas čtení 0:53 Jak ve vesmíru vzniká život? Existují stovky způsobů Jak ve vesmíru vzniká život? Existují stovky způsobů

Uhlík z vnitřního oceánu

Teleskop objevil oxid uhličitý v historicky mladší oblasti měsíce jménem Tara Regio. To naznačuje, že se na Europu nedostal prostřednictvím asteroidů z vesmíru. „Předchozí pozorování Hubbleova vesmírného dalekohledu ukázala, že sůl pochází z oceánu v této oblasti. Nyní vidíme, že je zde také vysoce koncentrovaný oxid uhličitý. Domníváme se tedy, že uhlík pravděpodobně pochází z vnitřního oceánu Europy,“ uvedla planetární vědkyně z Cornellovy univerzity Samantha Trumbo.

„Život na Zemi upřednostňuje chemickou rozmanitost – čím větší rozmanitost, tím lepší. Pochopení chemického složení oceánu Europy nám pomůže určit, zda je nepřátelský vůči životu, jak ho známe, nebo zda by pro něj mohl být vhodným místem,“ doplnil hlavní autor studie Geronimo Villanueva z NASA.

3. července 2023 14:43 Čas čtení 1:17 Obrazem: Webbův teleskop zachytil Saturn a jeho prstence unikátním způsobem Obrazem: Webbův teleskop zachytil Saturn a jeho prstence unikátním způsobem

Protože oxid uhličitý není dlouhodobě stabilní, vědci a vědkyně se domnívají, že se na povrch měsíce dostal relativně nedávno. Podle výzkumu z roku 2022 je povrch Europy starý v průměru asi 60 milionů let. Terén takzvané „oblasti chaosu“ je však mnohem mladší. Povrchový led v této oblasti byl zřejmě narušen, což naznačuje, že došlo k výměně materiálu mezi ledovým povrchem Europy a podpovrchovým oceánem.

Europu mají v blízké budoucnosti zkoumat dvě vesmírné mise. Evropská kosmická agentura (ESA) v dubnu vypustila sondu JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer), která k ní dorazí v roce 2031. Má uskutečnit 35 průletů kolem tří Jupiterových měsíců Europa, Ganymedes a Callisto. V říjnu 2024 tam NASA vyšle misi Clipper, která bude z oběžné dráhy hledat molekuly a podmínky vhodné pro život.