Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Vyzkoušej předplatné Refresher+ již od 25 Kč 🤩
TASR
10. dubna 2025 v 12:02
Čas čtení 0:54

Nejvíce dezinformací o klimatu se týká energie. Vede mobilita a elektronická auta

Kategorie:
Zahraničí
Uložit Uložené

Od začátku roku bylo v několika francouzských médiích zjištěno 128 případů dezinformací o klimatu. Informoval o tom ve čtvrtek zpravodajský web France Info, který se odvolává na zprávu tří nevládních organizací.

Tato zjištění byla získána s pomocí umělé inteligence, která je schopna tyto dezinformace automaticky kvantifikovat, píše TASR. Organizace Quotaclimat, Science Feedback a Data For Good monitorovaly během prvních tří měsíců letošního roku deset televizních kanálů a osm celostátních rozhlasových stanic ve Francii. Svá zjištění uvedly ve zprávě, kterou ve čtvrtek veřejně prezentovaly.

10. dubna 2025 v 10:07 Čas čtení 0:38 Trump oznámil tříměsíční pozastavení většiny cel. Číně je naopak zvedl na 125 procent Trump oznámil tříměsíční pozastavení většiny cel. Číně je naopak zvedl na 125 procent

Mezi témata nejvíce zasažená dezinformacemi patří „s velkým náskokem“ energetika. Patří sem dezinformace zaměřené na obnovitelné zdroje energie, mobilitu a elektromobily.

Eva Morelová ze společnosti Quotaclimat vysvětlila, že AI nástroje mohou skenovat písemné přepisy pořadů televizních kanálů a jejich výsledky pak ověřuje člověk. Dodala, že bez pomoci nástrojů AI byli odborníci schopni odhalit pouze několik dezinformací měsíčně, které „byly v rozporu s fakty stanovenými mezinárodním vědeckým konsensem“.

Ilustrační foto
Ilustrační foto Zdroj: Unsplash / Kenny Leys


Morel shledal počet vyvrácených dezinformací velmi překvapivým. Je také šokována zjištěním, že se tento jev netýká jen několika, ale téměř všech francouzských médií. V rozporu s obecně přijímaným názorem, že dezinformace se omezují na sociální média, se objevují i v tradičních médiích. Nevládní organizace v této souvislosti hovoří o poměrně vysokém riziku, neboť zpravodajské pořady v tradičních médiích se stále těší důvěře diváků a posluchačů, a proto hrozí, že se hranice mezi fakty a názory stírá normalizací zavádějících narativů.

14. ledna 2025 v 13:00 Čas čtení 2:40 Hořící Hollywood nebo požáry jako trest. Dezinformace se šíří rychleji než plameny, sdílí je i influenceři. Vyvrátíme ti je Hořící Hollywood nebo požáry jako trest. Dezinformace se šíří rychleji než plameny, sdílí je i influenceři. Vyvrátíme ti je

Zjištění nevládních organizací také ukazují, že výskyt dezinformací o klimatu se zvyšuje před významnými politickými a geopolitickými událostmi, což naznačuje, že veřejná debata je za těchto okolností velmi zranitelná vůči vlnám dezinformací.

Domů
Sdílet
Diskuse