„Upřednostněte studentstvo.“ UNESCO volá po celosvětovém zákazu smartphonů ve školách. V reportu varuje před nadměrným používáním a upozorňuje, že každá šestá země již k zákazu přistoupila.
Pokud by platil zákaz používaní smartphonů ve školách, mohlo by to omezit vyrušování ve třídě, zlepšit efektivitu učení a chránit děti před kyberšikanou, píše Global Education Monitoring Report 2023.
Když mají mobil, hůře se učí
UNESCO, agentura OSN pro vzdělávání, vědu a kulturu, uvedla, že existují důkazy, že nadměrné používání mobilních telefonů souvisí se sníženou výkonností při učení a že dlouhá doba strávená u obrazovky má negativní vliv na duševní zdraví a emoční stabilitu dětí. Report cituje mezinárodní studie a hodnocení, která naznačují negativní souvislost právě mezi nadměrným používáním digitální technologie a výkonem studentek a studentů.
Agentura uvedla, že výzvou k zákazu chytrých telefonů chce jasně naznačit, že digitální technologie jako celek, včetně umělé inteligence, by měly být vždy podřízeny „vizi vzdělávání, která je zaměřena na člověka“, a nikdy by neměly nahrazovat interakci tváří v tvář s učiteli a učitelkami a ostatními studenty a studentkami. Po pandemii covidu-19 se výuka zejména na univerzitách často přesouvá do online prostředí, proto UNESCO vyzývá školy i politiky, aby nezanedbávali „sociální rozměr“ vzdělávání.
V každé šesté zemi již zákaz platí, třeba ve Francii
Na základě analýzy dvou set vzdělávacích systémů po celém světě UNESCO odhadlo, že jedna ze šesti zemí již chytré telefony ve školách zakázala, ať už prostřednictvím zákona, nebo místních vyhlášek. Patří mezi ně například Francie, která tuto politiku zavedla v roce 2018. Nizozemsko omezení představí od roku 2024.
Při oznámení zákazu nizozemský ministr školství Robbert Dijkgraaf řekl: „Studenti musí být schopni se soustředit a my jim musíme dát příležitost dobře studovat. Vědecký výzkum ukazuje, že mobilní telefony ruší. Musíme před tím studenty chránit.“
Ačkoli technologie mohly potenciálně otevřít nové příležitosti ke studiu pro miliony lidí, jejich přínosy jsou rozloženy nerovnoměrně. Mnoho chudších lidí tuto možnost nemá, protože digitální vzdělávání je zkrátka drahé.
UNESCO také varuje před bezmyšlenkovitým přijetím digitálních technologií. Tvrdí, že jejich pozitivní dopad na výsledky učení i efektivitu by mohl být přeceňován. „Digitální revoluce má nezměrný potenciál, ale stejně jako byla vyslovena varování před tím, jak by měla být regulována, je třeba věnovat podobnou pozornost způsobu, jakým jsou technologie využívány ve vzdělávání,“ uvedla generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay a dodala, že „musí být využity pro lepší studijní zkušenosti a pro blaho studentů a učitelů, nikoli na jejich úkor“.