Švédsko patří v rámci čtenářských schopností dlouhodobě k vysoce nadprůměrným zemím.
Švédské školy se od začátku školního roku částečně vracejí k papírovým učebnicím a psaní rukou. Podle deníku The Guardian plánují méně času věnovat tabletům, vyhledávání informací na internetu a psaní pomocí klávesnice.
Návrat k tradičním formám výuky je reakcí ministerstva školství, podle kterého vede brzké zavádění digitálních metod k omezení základních dovedností. K hlasitým kritikům tabletů patří ministryně Lotta Edholm, jež je odhodlána zrušit rozhodnutí švédské státní vzdělávací agentury, podle které mají být elektronická zařízení v mateřských školách povinná.
Švédská vláda ve snaze zastavit pokles čtenářských schopností oznámila pro letošní rok investici 57 milionů eur do učebnic. Dalších 42 milionů má být investováno v letech 2024 a 2025.
„Existují jasné vědecké důkazy, že digitální přístroje spíše oslabují, než posilují schopnosti studentů se něco naučit,“ uvedl minulý měsíc švédský Karolinska Institutet. „Domníváme se, že by žáci měli znovu získávat znalosti především z tištěných učebnic a od učitelů, ne primárně z volně dostupných, neověřených internetových zdrojů,“ dodal respektovaný institut.
Přestože se švédské děti stále pohybují v čtenářských dovednostech PIRLS nad evropským průměrem, mezi lety 2016 a 2021 si pohoršily z 555 na 544 bodů. Za stejné období se vedoucí Singapur zlepšil z 576 na 587 bodů.