Vincenc Novák
16. dubna 2024 14:15

Vesmírné tajemství odhaleno, vědci objasnili původ nejjasnějšího záření všech dob

Zdroj: NASA/ESA/STScI

Astronomové před lety pozorovali záblesk světla, který byl nejjasnějším zaznamenaným světelným výbuchem v historii.

Jak informuje stanice BBC, explozi, která pocházela ze 2,4 miliardy světelných let vzdálené galaxie, zachytily v říjnu 2022 teleskopy. Záblesk trval sedm minut a byl tak jasný, že zahltil všechny přístroje, které jej pozorovaly.

8. března 2024 16:50 Čas čtení 0:56 Přelomový objev mimo Sluneční soustavu? Vzdálenou planetu možná pokrývá hluboký oceán Přelomový objev mimo Sluneční soustavu? Vzdálenou planetu možná pokrývá hluboký oceán

Neobvyklý jev pojmenovaný zkratkou B.O.A.T (v angličtině Brightest Of All Time – nejjasnější všech dob) tehdy vyzařoval světlo napříč všemi frekvencemi a byl stokrát silnější než jakýkoli dříve zaznamenaný záblesk. Vědci nyní došli k závěru, že za jevem stála exploze tzv. supernovy, tedy vybuchující hvězdy.

Podle Tanmoye Laskara z Univerzity v Utahu byl záblesk tak silný kvůli způsobu výtrysku materiálu, který se vlivem exploze uvolnil do okolního vesmíru. „Ve skutečnosti se jednalo o jeden z nejužších výtrysků, které byly dosud u záblesků gama pozorovány, což nám napovídá, proč se záblesk jevil tak jasný, jak se jevil,“ uvedl pro BBC Laskar.

Podle jedné z teorií vznikají při explozích supernov ve vesmíru těžké kovy typu zlato, platina, olovo či uran. V okolí explodované hvězdy však vědci žádný z těchto prvků nezaznamenali, což dosavadní teorii poněkud nabourává. „Teoretici se musí vrátit zpět a podívat se, proč událost jako B.O.A.T neprodukuje těžké prvky, když teorie a simulace předpovídají, že by měly,“ říká Peter Blanchard ze Severozápadní univerzity v Illinois.