Plýtvání potravinami je celosvětový problém. Na celé planetě se podle údajů Organizace pro výživu a zemědělství každoročně vyhodí až třetina vyprodukovaných potravin, která má osmiprocentní podíl na produkci emisí CO2.
Jen v Evropě končí každý rok v koši více než 153 milionů tun potravin v hodnotě asi 143 miliard korun. V této oblasti nezaostává ani Česko, podle Ministerstva životního prostředí se u nás každoročně vyhodí v průměru 91 kilogramů potravin, v celé zemi pak toto číslo činí 153 milionů tun. Jídlo vyhazuje až 75 českých domácností a potravinový odpad u nás tvoří jednu třetinu veškerého odpadu v domácnostech.
V posledních letech jsou v Česku stále populárnější platformy zaměřené na záchranu jídla. Jednou z nich je platforma Nesnězeno, kterou v roce 2018 založil prostřednictvím facebookové skupiny Jakub Henni. Původní iniciativa se zaměřila na záchranu jídla z restaurací, supermarketů, pekáren a dalších obchodů s jídlem, které by se jinak vyhodilo.
V roce 2016 vznikla mobilní aplikace, která běžným uživatelům, podnikům i obchodníkům nabízí zvýhodněné balíčky s potravinami a jídlem. Právě data z této platformy ukazují, že Češkám a Čechům není téma plýtvání jídlem lhostejné a postupně hledají řešení, jak tomuto negativnímu trendu předcházet.
Podle platformy se v Česku již podařilo zachránit až 650 tun potravin v celkové hodnotě 52 milionů korun. Čtvrtinu tohoto objemu tvoří jídla z restaurací, dále se jedná o produkty z pekáren, obchodů s jídlem, kaváren či cukráren. Nejaktivnějšími městy jsou Praha, Brno, Plzeň, Ostrava a Olomouc.
Do iniciativy se zapojilo Penny i Starbucks
„To, že Češi vyhodí 1,9 milionu tun potravin ročně, je bohužel smutný fenomén, který je navíc podpořen tím, že objem vyhozeného jídla nijak zásadně neklesá. Když jsme Nesnězeno v roce 2018 zakládali, byla situace obdobná. I proto jsme se rozhodli něco s tím udělat, přimět lidi, aby se nad plýtváním zamysleli, a dát jim možnost mu předcházet,“ uvádí Jakub Henni, CEO Nesnězeno.
K anti food-waste platformě se v Česku připojuje stále více značek, mezi nimi i obchodní či kavárenské řetězce. V rámci partnerství nabízí zlevněné jídlo na Nesnězeno již 200 prodejen řetězce Penny Česká republika. Do programu se zapojil také Starbucks, hotel Hilton, pekařství Paul či Trdlokafe.
Kromě platformy Nesnězeno bojují proti plýtvání také další anti food-waste programy. Zachraň jídlo se zaměřuje na praktické informace a recepty pro spotřebitele a usiluje i o systémové změny a řešení. Projekt Smart Food učí děti, jak správně zacházet s potravinami. Cílem je odnaučit děti plýtvat potravinami a zlepšit jejich vědomosti, jak můžou rozumně a přátelsky ke zdrojům nakládat s potravinami. Český systém vratných obalů na jídlo Rekrabičky umožňuje zabalit jídlo a pití z restaurací, kantýn a kaváren do vratného a znovupoužitelného obalu.