Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Anna Vondráková
24. června 2024 v 16:57
Čas čtení 1:05

Pro pivo do Německa? Plechovka plzně tam stojí skoro dvakrát méně

Kategorie:
Česko
Uložit Uložené
Pro pivo do Německa? Plechovka plzně tam stojí skoro dvakrát méně
Zdroj: Unsplash/Jona Novak/volně k užití (ilustrační foto)

Spotřeba piva u nás v posledních pár letech klesla, za menší prodeje však nemůže ani tolik klesající obliba tohoto nápoje, jako nejspíš především jeho rostoucí cena.

U našich sousedů je však všechno jinak. Ačkoliv za základní potraviny, jako jsou maso či zelenina, platí v průměru více, na pivu ušetří. Půllitrová plechovka tam vyjde zhruba na 25 korun. U nás se cenově pohybuje mezi 31 a 38 korunami.

24. června 2024 v 13:34 Čas čtení 0:38 Evropská unie zahájila vyšetřování App Storu. Applu hrozí obří pokuta Evropská unie zahájila vyšetřování App Storu. Applu hrozí obří pokuta

„Pokud je v akci, tak ji lze pořídit v přepočtu za sedmnáct a někdy i pouze za patnáct korun,“ uvedl pro server Novinky Radek Šádek. Ten z Chebu pro levnější pivo raději dojíždí do Německa.

Proč je tak drahé?

Důvodem pro rozdílné ceny je podle pivovarnického experta z České zemědělské univerzity v Praze Tomáše Maiera výhodné postavení Plzeňského Prazdroje na českém trhu. Pivovar si tak může dovolit cenu zvedat. „Český trh s pivem je obecně nadprůměrně koncentrovaný, jednička na trhu má podíl přes 43 procent, navíc zde výrazně marketingově protežuje svoji značku Pilsner Urquell, která je tak pro společnost extrémně zisková,“ vysvětlil.

V Německu je podle něj trh mnohem více konkurenční, místní „vedoucí“ značka má méně než 12 procent. U našich sousedů tak nemá Plzeňský Prazdroj takovou sílu na trhu a marketingovou image, s tak vysokou cenou by na tamním trhu neuspěla.

Firma se brání

Samotná firma z vysokých cen viní prodejce. „Jde o prodejní a cenovou strategii jednotlivých obchodníků,“ sdělil serveru Novinky mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář. „Pro většinu řetězců je pivo hlavním lákadlem, aby nakupující navštívili daný obchod a pořídili svůj nákup u nich. To může být důvod, proč ho německé řetězce drží cíleně a dlouhodobě na nižší úrovni, než je v okolních státech,“ dodal.

Podle něj mohou mít na rozdílné ceny vliv i jiné daňové podmínky, spotřební daň na pivo je však v Německu rozdílná jen o dvě procenta. 

Domů
Sdílet
Diskuse