Karolína Fejtová
12. července 2024 v 17:34

Vědci našli největší zásobárnu vody ve vesmíru

Vědci našli největší zásobárnu vody ve vesmíru
Zdroj: Twitter/Durham University

Dva týmy astronomů pod vedením vědců z Caltechu objevily největší vodní masu ve známém vesmíru. Od Země je vzdálená 30 miliard bilionů kilometrů.

Zásobárna vody obklopuje černou díru zvanou kvasar, která je jedním z nejjasnějších a nejbouřlivějších vesmírných objektů. „Prostředí kolem tohoto kvasaru je unikátní tím, že vytváří obrovskou masu vody. Je to další důkaz toho, že voda se vyskytuje v celém vesmíru, a to i v nejstarších dobách,“ cituje iRozhlas Matta Bradforda, vědce z Laboratoře proudového pohonu NASA.

12. července 2024 v 15:37 Čas čtení 0:47 Čína čelí skandálu s kontaminovaným olejem na vaření Čína čelí skandálu s kontaminovaným olejem na vaření

Voda se zde objevuje ve formě vodní páry, která je jedním z nejdůležitějších stopových plynů kvasaru, a vyskytuje se kolem černé díry v rozloze stovek světelných let. Voda se objevuje v celé Mléčné dráze, ovšem v podobě ledu, takže zabírá mnohem méně místa než pára u kvasaru. Hmotnost této vodní páry se rovná nejméně 140bilinkrát většímu množství veškeré vody ve světových oceánech.

Zásobárna byla objevena už roku 2011, teď se jí však dostává vyšší pozornosti kvůli stavbě nového obrovského teleskopu s názvem Fred Young Submilimeter Telescope, který se staví v rámci observatoře Chajnantor na severu Chile. Ten by měl pomoci v bádání vzdáleného vesmíru, používat se bude od příštího roku.

Jestli chceš vidět, jak to vypadá při pádu do černé díry, můžeš se podívat na 360stupňové video níže, které před dvěma měsíci sdílela NASA.