Ikonické České aerolinie (ČSA) po více než jednom století své existence končí, dále již budou fungovat pouze jako obchodní značka.
Provoz ČSA byl zahájen v roce 1923, první linkou tehdy bylo spojení z Prahy do Bratislavy. Postupně se přidávaly další mezinárodní linky a meziválečné letectví v Československu zaznamenávalo bouřlivý rozmach, který utnula až druhá světová válka.
Po válce pak československá letecká společnost plnila funkci pomyslného dopravního mostu mezi západním a východním světem. Díky ČSA totiž existovala spojení mezi zeměmi kapitalistického a socialistického bloku.
Jak připomíná server iRozhlas.cz, vlnu rozvoje prožily ČSA i v 90. letech, „kdy ještě ta konkurence nebyla tak velká a Praha sloužila jako jedno z důležitějších letišť v rámci Evropy pro přestupy do severní Afriky, severní Evropy nebo na Blízký východ,“ řekl serveru Jan Sůra z webu ZDopravy.cz.
Pak přišlo 11. září
První velkou ranou pro existenci ČSA byly teroristické útoky z 11. září 2001. Po nich převzalo správu firmy nové vedení v čele s Jaroslavem Tvrdíkem, pod jehož správou se hospodaření společnosti dostalo do červených čísel.
V roce 2013 byly ČSA privatizovány a šest let později pak došlo k rušení hned několika významných linek, mezi nimiž nechybělo spojení mezi Prahou a Ostravou, Prahou a Bratislavou nebo Bratislavou a Košicemi.
Nyní již České aerolinie jako samostatná značka končí. Dále však budou v provozu jejich dvě letadla s ikonickým červeno-bílým polepem. Všechny lety ČSA již bude nadále provozovat společnost Smartwings.