Průzkum, který si nechal zpracovat nový dětský ombudsman Vít Alexander Schorm, odhalil výraznou polarizaci názorů mladých lidí (11–25 let) na postavení LGBTIQ+ osob.
Zatímco část dětí a dospívajících v Česku volá po rovnosti a větší ochraně práv queer lidí, jiní naopak téma označují za zbytečně zveličované či přímo vyjadřují netolerantní postoje.
Koalice za rozmanitost ve školách považuje tato zjištění za alarmující. Upozorňuje, že klíčem k překonání rozdělení je vzdělávání a otevřený dialog ve školách.
„Právě z těchto důvodů je důležité přinášet LGBTIQ+ témata do školní výuky a nabídnout dětem bezpečné prostředí, v němž se o této oblasti mohou dozvědět informace založené na současném vědeckém poznání, ne dezinformacích a nenávisti. Je potřeba takto pracovat se všemi dětmi – jak s těmi, kdo jsou potenciálně LGBTIQ+ nebo rozmanitost podporují, tak s těmi, které projevují negativní vyhranění, často způsobené strachem či nepochopením. Efektivní prevence se musí zaměřovat na dynamiku celého kolektivu,“ uvedla psycholožka Marcela Macháčková, zapojená do projektu Koalice za rozmanitost ve školách Učímolgbt.cz.
Výsledky průzkumu navazují i na zjištění České školní inspekce, podle nichž většina škol nepřistupuje k LGBTIQ+ tématům proaktivně a učitelé často postrádají vhodné vzdělávací materiály.
„Doporučuji vyučujícím i nepedagogickým pracovníkům a pracovnicím škol využít vzdělávací materiály, které jsou volně ke stažení na www.ucimolgbt.cz. Zároveň na tomto webu najdou pozvánky na webináře a kurzy. V neposlední řadě zvu ke stažení publikace Příběhy LGBT+ studujících: v rozmanitosti je síla, která popisuje konkrétní příběhy dospívajících doplněné rozhovory s odbornictvem s různých oborů a nabízí velmi užitečné informace pro školní praxi,“ dodává Macháčková.