Česko má aktuálně dvě restaurace s jednou michelinskou hvězdou: restauraci Field a La Degustation Bohême Bourgeoise. Pět pražských podniků získalo od firmy ocenění nižší kategorie zvané Bib Gourmand, což znamená výjimečné jídlo za rozumnou cenu. Michelin pak v hlavním městě doporučuje návštěvu dalších dvaceti restaurací. Mimo metropoli se zatím nerozšířil.
Proč Michelin, ptají se kritici
O uvolnění peněz rozhoduje resort pro místní rozvoj, který řídí ministr Ivan Bartoš (Piráti). Ten ještě v úterý prohlásil, že si není jistý, zda je podpora vhodná v době, kdy vesnické hospody krachují a hledají se úspory. Požadoval také garance, že průvodce nebude hodnotit restaurace pouze v Praze. Jak informoval server Aktuálně.cz, zakázku v minulosti bojkotovalo také ministerstvo financí vedené Zbyňkem Stanjurou (ODS).
Debatu, zda by si Česko mělo, či nemělo zajistit své místo v michelinském průvodci, nedávno rozvířil také komentátor Hospodářských novin Petr Honzejk. Poplatek označil za vyděračský. „Proč by měl stát podporovat byznys zahraniční firmy (Michelin) a několika špičkových restaurací? Jak k tomu přijde průměrný daňový poplatník, který se v takových podnicích běžně nenají?“ ptal se ve svém komentáři.
Na jeho text ostře reagovali již zmíněný Pohlreich, ale třeba i restauratér Tomáš Karpíšek (Ambi CZ). Obě reakce HN zveřejnily v samostatných textech. „Nejde o ty, které v Praze mají hvězdu, ale o všechny dobré podniky v celé zemi, které by byly zařazeny do nejrozšířenějšího průvodce restauracemi na světě. Michelin nabízí naší zemi službu, jejíž hodnota pro cestovní ruch mnohonásobně převyšuje její výdaje,“ uvedl Karpíšek.
Pohlreich k tématu uvádí, že poplatek odvedený Michelinu se skrze vyšší výběr daní vyplatí. „Nejedná se o žádný milodar, jen chceme část peněz, které státu odevzdáme a stát je utratí na více nebo méně smysluplné projekty, použít na zcela legitimní požadavek na rozvoj našeho oboru,“ přiblížil Pohlreich ve svém textu.
Zástupci a zástupkyně restaurací jsou zároveň přesvědčeni, že gastronomie je součástí každé kultury, je skrze ni možné identifikovat svůj region a podpořit navazující podnikání. To mimo jiné přispívá i ke zdravé soutěživosti v oboru. „I gastronomie se vyvíjí, nestagnuje a nemůže zůstat u půllitru piva a smažáku, ať jsou tyto dvě věci skvělé a kvalitní, jak chcete,“ zdůraznili v jednom ze svým textů.
Rozhovor se Zdeňkem Polreichem, který Refresheru mimo jiné krátce vyjádřil i své stanovisko o honbě za Michelinem, si můžeš pustit v tomto videu: