Generace, která vyrůstala s internetem, se paradoxně s větší pravděpodobností stane obětí online podvodů než její rodiče či prarodiče. V průzkumu to zjistila společnost Deloitte. Může to být například tím, že na internetu tráví více času.
V porovnání se staršími generacemi mladší Američané zaznamenali až třikrát více případů pronásledování a phishingu (podvodná technika používaná k získávání citlivých údajů v elektronické komunikaci – útočník předstírá, že pochází z populárních sociálních sítí, aukčních webů, online platebních portálů, úřadů státní správy atd., pozn. redakce), krádeží identity, milostných podvodů a kyberšikany. Šestnáct procent příslušníků generace Z naletělo jednomu ze zmiňovaných scamů, zatímco z řad starších to bylo jen pět procent, vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.
Teenagerům se navíc mnohem častěji stane, že jim někdo hackne účet na sociálních sítích. Čtrnáct procent příslušníků mladší generace v průzkumu potvrdilo, že jejich osobní údaje byly někdy zneužity, což je více, než uvedla jakákoliv jiná generace.
Proč? Na internetu tráví víc času, je to pohodlnější
Existuje několik teorií, které se snaží vysvětlit, proč se generace, která je v online prostředí nejvíce znalá, tak často stane obětí klamání. První z nich je, že mladší generace jednoduše využívá moderní technologie více, tráví na nich hodně času, a je tak více vystavena snahám scamerů.
Druhým důvodem může být to, že generace Z vyrůstala v přítomnosti technologií a je s nimi pohodlně seznámená a využívá je ke spoustě činností. To může vést k tomu, že častěji upřednostní pohodlnost před bezpečností. Také vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti pro děti školního věku nemusí být efektivní, ve školách se nemluví o online bezpečnosti takovým způsobem, který ve skutečnosti odpovídá zkušenostem mladších lidí na internetu.
Podvodníci se přizpůsobují
Druhy podvodů, které cílí na gen Z, se příliš neliší od těch, které cílí na všechny ostatní, ale protože gen Z na technologie spoléhá ve více aspektech svého života, může se setkat s falešným e-mailem nebo nespolehlivým obchodem ve více příležitostech, uvedla Tanneasha Gordon, ředitelka společnosti Deloitte v oblasti podnikových dat a digitální důvěry. Mladším lidem vyhovuje seznamovat se s lidmi online, takže se mohou stát například terčem milostného podvodu.
„Taky hodně nakupují online,“ řekl Gordon, „a existuje tolik podvodných webů a online obchodů, které se jim doslova přizpůsobují tak, že je přesměrují ze sociálních médií prostřednictvím podvodné reklamy.“