TASR
25. září 2023 9:48

NASA přepsala historii. Na Zemi přivezla 250 gramů vzácných hornin z asteroidu, takto se jí to podařilo

Přibližně 250 gramů hornin a prachu, které byly před třemi lety sklizeny ze vzdáleného asteroidu, se úspěšně dostalo na Zemi, což podle amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) „otevře časovou kapsli k počátkům naší Sluneční soustavy“.

Za potlesku týmu NASA se na živých záběrech ukázalo, jak kapsle v neděli na padáku sestoupila v americkém státě Utah a ukončila svoji šest miliard kilometrů dlouhou cestu.

24. září 2023 18:00 Čas čtení 1:06 Převratný objev? Webbův teleskop objevil na Jupiterově měsíci molekuly nezbytné pro život Převratný objev? Webbův teleskop objevil na Jupiterově měsíci molekuly nezbytné pro život

„Nemožné se stalo možným,“ řekl šéf NASA Bill Nelson a poblahopřál spolupracovníkům k tomu, že na Zemi přinesli největší vzorek asteroidu v historii. „Pomůže to vědcům a vědkyním zkoumat vznik planet, zlepší to naše chápání asteroidů, které by mohly případně narazit do Země, a prohloubí to naše chápání vzniku Sluneční soustavy a jejího formování,“ prohlásil Nelson.

Vědecký tým o zhruba 200 lidech, který využívá 60 různých vědeckých přístupů, doufá, že se mu podaří analyzovat materiál z asteroidu Bennu, aby zjistil, jak vznikl život na Zemi. Tobolka se vzorkem, chráněná tepelným štítem a zpomalená padáky, přistála v poušti a poté byla převezena do laboratoří NASA ve státě Texas k prozkoumání.

22. září 2023 8:14 Čas čtení 0:53 Jak ve vesmíru vzniká život? Existují stovky způsobů Jak ve vesmíru vzniká život? Existují stovky způsobů

Jedná se o první vzorek asteroidu, který se podařilo úspěšně dopravit na Zemi v historii NASA – a pravděpodobně o největší vzorek, jaký byl kdy odebrán.

Sondu vypustili v roce 2016

Sonda byla vypuštěna z kosmodromu NASA na mysu Canaveral v září 2016 a k asteroidu Bennu dorazila přibližně o dva roky později. Po shození vzorku sonda okamžitě pokračovala v cestě k dalšímu asteroidu nazvanému Apophis.

V říjnu 2020 sonda během komplikovaného několikahodinového manévru odebrala vzorek z asteroidu Bennu. Černý asteroid Bennu, pojmenovaný podle staroegyptského božstva, má průměr přibližně 550 metrů. Očekává se, že asteroid proletí blízko Země přibližně za 150 let.

nasa