Učitelé nedostatečně vyučují moderní dějiny. Až dvě třetiny žáků základních a středních škol hodnotí výuku této oblasti za neuspokojivou. Vyplývá to ze zprávy České školní inspekce.
V testu z oblasti moderních dějin Česka, kterého se minulý podzim zúčastnilo 26 tisíc žáků a učňů ze 353 středních škol, více než polovina žáků dosáhla pouze minimální či nedostačující úrovně.
„Učitelé dějepisu dospějí v devátém ročníku nejčastěji do 90. let 20. století, případně do roku 1989. Jen pětina z nich dovede výuku dějepisu do prvního desetiletí 21. století, do současnosti dospěje s výukou dějepisu přibližně čtrnáct procent učitelů. Neuspokojivé je, že nejnovější dějiny a soudobé problémy žákům nepředávají dvě třetiny učitelů,“ uvedla Česká školní inspekce (ČŠI) pro Českou televizi.
Dvě třetiny ze 25 tisíc loni dotázaných žáků a žákyň základních a středních škol hodnotí dobu věnovanou výuce moderních dějin jako nedostatečnou. Dvě třetiny učitelů a učitelek dějepisu základních a středních škol se totiž k výuce moderních dějin ani nedostanou. ČŠI tak doporučuje dbát na lepší časové rozvržení časového plánu hodin dějepisu a jeho důsledné dodržování.
Znalost moderních dějin je důležitá pro pochopení souvislostí a dění ve světě, což uvedlo až 70 procent dětí.
ČŠI ve své zprávě dále doporučuje zahrnout pestřejší metody a formy výuky, více než tři čtvrtiny dotazovaných učitelů a učitelek středních i základních škol totiž vyučuje dějepis frontálně. Podle ČŠI by dále pomohlo větší využití aktivizačních metod. Od školního roku 2015/2016 v této oblasti nedošlo k žádnému pokroku. Na základních školách tyto metody využívá pouze polovina učitelů, na středních školách to jsou jen dvě pětiny. Na druhou stranu se zvýšilo využití archivních materiálů, ukázek dobového tisku a dobových uměleckých děl.
2/3 žáků hodnotí dobu věnovanou výuce moderních dějin jako nedostatečnou.
2/3 učitelů dějepisu se k vyučování oblasti moderních dějin nedostane.
70 procent dětí považuje znalost moderních dějin za důležitou pro pochopení dění ve světě.