Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Vyzkoušej předplatné Refresher+ již od 25 Kč 🤩
TASR
29. října 2023 v 7:00
Čas čtení 2:10

Historický moment: Před 100 lety se uskutečnil první let z Prahy do Bratislavy a zpět

Kategorie:
Česko
Uložit Uložené

Původně se měl historicky první let na trase Praha–Bratislava uskutečnit v den pátého výročí vzniku Československé republiky, tedy 28. října 1923. Kvůli nepříznivému počasí se tak nakonec stalo o den později.

V neděli 29. října uplynulo 100 let od prvního letu na této trase. Šlo o první krok a zahájení činnosti Československých státních aerolinií, které vznikly 6. října 1923.

28. října 2023 v 15:06 Čas čtení 1:04 VIDEO: Prezident Pavel při pietní akci trefil vojáka praporem do hlavy. „Podcenil jsem hmotnost,“ omluvil se (Aktualizováno) VIDEO: Prezident Pavel při pietní akci trefil vojáka praporem do hlavy. „Podcenil jsem hmotnost,“ omluvil se (Aktualizováno)

„Plánovaný termín 28. října se nepodařilo zrealizovat z důvodu nepříznivého počasí, které panovalo nejen na letišti Praha-Kbely, ale také na trase přeletu. Slavnostní akt se však přesto uskutečnil 29. října. Pilot Karel Brabenec navzdory nízké viditelnosti krátce po 12:30 odstartoval z letiště Praha-Kbely,“ uvedl pro TASR odborník na letectví a vojenský historik Peter Šumichrast.

Ba Praha let Aero A-14
Zdroj: Wikimedia/autor neznámý/na voľné použitie

„Nad letištěm provedl slavnostní okruh, kterému přihlíželi návštěvníci letiště, mezi nimiž byli i významní představitelé politického, hospodářského a kulturního života. Samozřejmě nechyběli ani zástupci československé branné moci,“ dodal.


Brabenec provedl přelet s letadlem Aero A-14, označovaným v tehdejší letecké komunitě jako „velký branďák“. U tohoto letadla se jednalo o licenční výrobu původního typu Hanse-Brandenburg C.I. světoznámého německého konstruktéra Ernesta Heinkla.

„Tak, jak to bylo v této etapě vývoje letectva a kategorii letadla běžné, šlo o dvoumístný jednomotorový dvouplošník smíšené konstrukce. Stroj mohl při optimálních povětrnostních podmínkách dosáhnout maximální rychlosti 179 km/h, doletu 450 km a dostupu 4 900 metrů,“ řekl také Šumichrast.

Na palubě letadla se kromě pilota nacházel i jeden pasažér – redaktor Lidových novin Václav König – a 800 gramů letecké pošty. Let, který se zapsal do historie československého letectví, proběhl na trase Praha – Kbely – Německý Brod (nyní Havlíčkův Brod) – Břeclav. Dále pokračoval po toku Dunaje až na místo přistání na bratislavském letišti Vajnory. Brabenec letadlo „posadil“ na vzletovou a přistávací plochu vajnorského letiště po dvou hodinách a 20 minutách letu.


Ve stejný den se uskutečnil i let stejného typu letadla Československých státních aerolinií, avšak na opačné trase Vajnory – Praha-Kbely. „Stroj s registrací L-BARI pilotoval 28letý vojenský rotmistr Josef Cinibulk. S ním jako pasažér do letadla zasedl Gustáv Adolf Ježo, redaktor časopisu Slovensko. Podobně jako ‚pražská‘ A-14 i Cinibulkův stroj kromě pasažéra vezl leteckou poštu o hmotnosti jednoho kilogramu,“ upřesnil Šumichrast.


K osudům obou zkušených československých pilotů, kteří provedli první dva historické lety Československých státních aerolinií, lze uvést, že jejich život pevně spojený s letectvím a létáním skončil tragicky po smrtelných leteckých haváriích.


„Prvním z nich, jehož život se naplnil při létání, byl Cinibulk, který zahynul jako příslušník piešťanského leteckého pluku 3 dne 7. května 1928 u obce Horné Otrokovce. Osud Brabence, druhého z dvojice pilotů, se završil 13. srpna 1938 při letecké havárii dopravního letadla Československých aerolinií u německého Durbachu,“ připomněl Šumichrast.


Vytvoření komerční linky na trase Praha – Vajnory bylo prvním z kroků Československých státních aerolinií v dalším rozvoji civilní letecké dopravy na území tehdejšího Československa.

20. února 2025 v 8:03 Čas čtení 2:17 Rektorka Univerzity Karlovy se omluvila za odůvodnění výše odměn. Akademie ji ostře zkritizovala Rektorka Univerzity Karlovy se omluvila za odůvodnění výše odměn. Akademie ji ostře zkritizovala

„Československé státní aerolinie na základě dosažených výsledků přepravy osob, různého materiálu a zvyšujícího se zájmu veřejnosti o leteckou dopravu zprovoznily i další linky vnitrostátní letecké dopravy. V roce 1924 aerolinie otevřely linku Praha – Bratislava – Košice. O tři roky později stroje Československých státních aerolinií létaly s pasažéry už i do Užhorodu či Mariánských Lázní,“ dodal Šumichrast.


Za více než 95letou historii byla linka Československých a později Českých aerolinií na trase Praha–Bratislava několikrát přerušena. Poslední pravidelný let mezi hlavními městy obou nástupnických států bývalého Československa se uskutečnil 11. ledna 2019.


„Společnost Československé aerolinie linku ukončila z provozních důvodů, přičemž došlo k ukončení leasingového pronájmu letadel ATR, kterými tato linka létala. Za poslední rok 2018 bylo odbaveno přibližně 16 tisíc pasažérů,“ uvedla pro TASR mluvčí bratislavského letiště Veronika Tóthová.

Domů
Sdílet
Diskuse