Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Vyzkoušej klub Refresher+ už od 0 Kč 😱
TASR
29. října 2023 v 7:00
Čas čtení 2:10

Historický moment: Před 100 lety se uskutečnil první let z Prahy do Bratislavy a zpět

Kategorie:
Česko
Uložit Uložené

Původně se měl historicky první let na trase Praha–Bratislava uskutečnit v den pátého výročí vzniku Československé republiky, tedy 28. října 1923. Kvůli nepříznivému počasí se tak nakonec stalo o den později.

V neděli 29. října uplynulo 100 let od prvního letu na této trase. Šlo o první krok a zahájení činnosti Československých státních aerolinií, které vznikly 6. října 1923.

28. října 2023 v 15:06 Čas čtení 1:04 VIDEO: Prezident Pavel při pietní akci trefil vojáka praporem do hlavy. „Podcenil jsem hmotnost,“ omluvil se (Aktualizováno) VIDEO: Prezident Pavel při pietní akci trefil vojáka praporem do hlavy. „Podcenil jsem hmotnost,“ omluvil se (Aktualizováno)

„Plánovaný termín 28. října se nepodařilo zrealizovat z důvodu nepříznivého počasí, které panovalo nejen na letišti Praha-Kbely, ale také na trase přeletu. Slavnostní akt se však přesto uskutečnil 29. října. Pilot Karel Brabenec navzdory nízké viditelnosti krátce po 12:30 odstartoval z letiště Praha-Kbely,“ uvedl pro TASR odborník na letectví a vojenský historik Peter Šumichrast.

Ba Praha let Aero A-14
Zdroj: Wikimedia/autor neznámý/na voľné použitie

„Nad letištěm provedl slavnostní okruh, kterému přihlíželi návštěvníci letiště, mezi nimiž byli i významní představitelé politického, hospodářského a kulturního života. Samozřejmě nechyběli ani zástupci československé branné moci,“ dodal.


Brabenec provedl přelet s letadlem Aero A-14, označovaným v tehdejší letecké komunitě jako „velký branďák“. U tohoto letadla se jednalo o licenční výrobu původního typu Hanse-Brandenburg C.I. světoznámého německého konstruktéra Ernesta Heinkla.

„Tak, jak to bylo v této etapě vývoje letectva a kategorii letadla běžné, šlo o dvoumístný jednomotorový dvouplošník smíšené konstrukce. Stroj mohl při optimálních povětrnostních podmínkách dosáhnout maximální rychlosti 179 km/h, doletu 450 km a dostupu 4 900 metrů,“ řekl také Šumichrast.

Na palubě letadla se kromě pilota nacházel i jeden pasažér – redaktor Lidových novin Václav König – a 800 gramů letecké pošty. Let, který se zapsal do historie československého letectví, proběhl na trase Praha – Kbely – Německý Brod (nyní Havlíčkův Brod) – Břeclav. Dále pokračoval po toku Dunaje až na místo přistání na bratislavském letišti Vajnory. Brabenec letadlo „posadil“ na vzletovou a přistávací plochu vajnorského letiště po dvou hodinách a 20 minutách letu.


Ve stejný den se uskutečnil i let stejného typu letadla Československých státních aerolinií, avšak na opačné trase Vajnory – Praha-Kbely. „Stroj s registrací L-BARI pilotoval 28letý vojenský rotmistr Josef Cinibulk. S ním jako pasažér do letadla zasedl Gustáv Adolf Ježo, redaktor časopisu Slovensko. Podobně jako ‚pražská‘ A-14 i Cinibulkův stroj kromě pasažéra vezl leteckou poštu o hmotnosti jednoho kilogramu,“ upřesnil Šumichrast.


K osudům obou zkušených československých pilotů, kteří provedli první dva historické lety Československých státních aerolinií, lze uvést, že jejich život pevně spojený s letectvím a létáním skončil tragicky po smrtelných leteckých haváriích.


„Prvním z nich, jehož život se naplnil při létání, byl Cinibulk, který zahynul jako příslušník piešťanského leteckého pluku 3 dne 7. května 1928 u obce Horné Otrokovce. Osud Brabence, druhého z dvojice pilotů, se završil 13. srpna 1938 při letecké havárii dopravního letadla Československých aerolinií u německého Durbachu,“ připomněl Šumichrast.


Vytvoření komerční linky na trase Praha – Vajnory bylo prvním z kroků Československých státních aerolinií v dalším rozvoji civilní letecké dopravy na území tehdejšího Československa.

13. října 2024 v 8:24 Čas čtení 3:29 Takhle vypadá české moře. Máme vlastní území s přístupem k moři, ale skoro jej nevyužíváme Takhle vypadá české moře. Máme vlastní území s přístupem k moři, ale skoro jej nevyužíváme

„Československé státní aerolinie na základě dosažených výsledků přepravy osob, různého materiálu a zvyšujícího se zájmu veřejnosti o leteckou dopravu zprovoznily i další linky vnitrostátní letecké dopravy. V roce 1924 aerolinie otevřely linku Praha – Bratislava – Košice. O tři roky později stroje Československých státních aerolinií létaly s pasažéry už i do Užhorodu či Mariánských Lázní,“ dodal Šumichrast.


Za více než 95letou historii byla linka Československých a později Českých aerolinií na trase Praha–Bratislava několikrát přerušena. Poslední pravidelný let mezi hlavními městy obou nástupnických států bývalého Československa se uskutečnil 11. ledna 2019.


„Společnost Československé aerolinie linku ukončila z provozních důvodů, přičemž došlo k ukončení leasingového pronájmu letadel ATR, kterými tato linka létala. Za poslední rok 2018 bylo odbaveno přibližně 16 tisíc pasažérů,“ uvedla pro TASR mluvčí bratislavského letiště Veronika Tóthová.

Domů
Sdílet
Diskuse