Stát vyplatí požadované odškodnění ve výši tří tisíc eur v plné výši. Rozsudek není pravomocný.
Okresní soud v Prešově přiznal odškodnění studentce z Jarovnic, která neměla přístup ke vzdělání během pandemie covidu. Žaloba byla podána v listopadu 2022 proti Slovenské republice, zastoupené Ministerstvem školství, vědy, výzkumu a sportu Slovenské republiky. Soud žalobě vyhověl a přiznal odškodnění v plné výši tří tisíc eur, tedy v přepočtu zhruba 73 tisíc korun. Rozsudek není pravomocný.
Romská dívka z marginalizované komunity v žalobě argumentovala tím, že stát zavedl dálkové vzdělávání v době přerušení denního vyučování na základních školách během pandemie. Podle ní bylo podmíněno digitalizací – přístupem k internetu a digitálním technologiím, vlastnictvím počítačového vybavení a počítačových dovedností. Ty však ona ani její rodina neměly a stát je nijak nezajistil.
Na veřejném jednání dne 6. listopadu vynesl soud rozsudek, v němž konstatoval, že stát porušil zásadu rovného zacházení a diskriminoval v přístupu ke vzdělání a v právu na přístup k informacím a svobodě projevu. „Stalo se tak tím, že nepřijal vhodná opatření, včetně zajištění přístupu k internetu a digitálním technologiím, která by stěžovatelce zajistila rovný přístup ke vzdělání v době přerušené prezenční výuky během pandemie COVID-19,“ uvedla mluvčí prešovského krajského soudu Ivana Petrufová.
Podle mluvčí soud v tomto případě nezpochybňuje nutnost řešit situaci ve školství a školské politice během pandemie v zájmu ochrany zdraví a života lidí. „Přijatá opatření však měla reagovat na existující nerovnosti u marginalizovaných skupin, mezi něž patří i romská komunita. Žalobkyně v řízení prokázala, že zdánlivě neutrální kritérium dopadá kognitivně silněji na chráněnou marginalizovanou romskou komunitu, jejíž je členkou,“ dodala.
První rozsudek svého druhu
Podle Poradny pro občanství a lidská práva, která jí poskytla bezplatné právní zastoupení v soudním řízení, se jedná o první rozsudek tohoto druhu nejen na Slovensku, ale i v Evropě. Podle poradny poukázal na znevýhodnění v přístupu k digitálním technologiím a internetu, kterému čelí některé skupiny slovenské společnosti a které má širší systémový charakter.
„Rozhodnutí soudu potvrzuje vážné selhání státu v době pandemie. Stát selhal při zajištění kvalitního vzdělávání romských dětí, které nemají přístup k internetu, digitálním technologiím a chybí jim digitální dovednosti,“ uvedla Vanda Durbáková, právnička spolupracující s poradenským centrem a právní zástupkyně žalobce.
Podle poradny škola vzdělávala romské děti pouze tak, že jim v době přerušené denní výuky týdně rozdávala pracovní listy, aniž by je podporovala v jejich vypracování a hodnotila je.