Jedna z fakult VŠE již ruší psané bakalářské práce, využití umělé inteligence řeší i ostatní univerzity.
Děkan Podnikohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické Jiří Hnilica ve středu informoval o tom, že se vedení fakulty rozhodlo zrušit bakalářské práce. K získání titulu budou pro studenty, kteří nastoupí v akademickém roce 2024/25, sloužit bakalářské projekty. Pro změnu se fakulta rozhodla kvůli umělé inteligenci, kterou studenti při psaní prací čím dál více zneužívají. Je podle něj až nereálné tyto nástroje odhalit a psané bakalářské práce ztrácejí smysl, uvedl v rozhovoru pro Forbes.
Oznámení vyvolalo diskuzi nejen v akademickém prostředí. Jak jsou na tom ostatní univerzity? Oslovili jsme tři vysoké školy v Česku, které server vysokeskoly.cz označil za nejpopulárnější.
Univerzity vedou k etickému používání AI
Univerzita Karlova se soustředí na rozvíjení schopnosti správného a etického užívání AI. K dispozici je studentům webová stránka, která poskytuje mimo jiné i návody a doporučení, jak umělou inteligenci při studiu využívat. Co se týče bakalářských prací, záleží na typu studijního programu.
„V celé řadě studijních programů je součástí bakalářské práce experimentální činnost, kterou AI nenahradí. Otázka se řeší především u prací, které měly charakter rešerší. Především jde o náhradu za skupinové projekty, rozpor vědeckých článků a jejich hodnocení a konečně zadávání takových prací, které vyžadují práci na vyšších úrovních Bloomovy taxonomie, které jsou pro AI nástroje obtížně zvládnutelné,‘‘ uvedl pro Refresher tiskový mluvčí UK Václav Hájek. Klíčovou roli by měli mít především garanti studijních programů.
Masarykova univerzita se především snaží podporovat využívání nástrojů AI a zároveň formulovat podmínky a doporučení k jejich aktivnímu používání. K dispozici je podobně jako na UK doporučení k využívání umělé inteligence ve výuce.
Tiskový mluvčí MUNI Radim Sajbot uvádí: „V souvislosti s rozšířením a snadnou dostupností nástrojů generativní umělé inteligence či velkých jazykových modelů typu ChatGPT, Bing chat apod. se skutečně diskutuje o možnosti nahrazení písemných závěrečných prací jinými formami, jako jsou například komplexnější projekt, portfolio apod. Na některých programech bakalářského stupně studia již taková forma závěrečné práce existuje, například na naší Právnické fakultě MU, a na dalších fakultách se podobný typ závěrečné práce připravuje.‘‘
Sajbot zároveň poukazuje na to, že zejména magisterské a diplomové práce mají stále svůj význam, jelikož ze zákona připravují absolventy k tvůrčí vědecké práci, nemusí však mít jen písemnou podobu. „Existuje řada typů nástrojů AI a některé z nich jsou již běžně integrovány do různých aplikací, internetových vyhledávačů, textových editorů, takže dnes už se vlastně využití AI při studiu či při bádání vyhnete jen těžko,‘‘ upozorňuje.
Umělá inteligence má své limity
Určité zkušenosti s nahrazováním písemných závěrečných prací má i Univerzita Palackého. „Například studijní program teologie na naší Cyrilometodějské teologické fakultě už několik let nahrazuje kvalifikační práci závěrečnou disputací. Další možné formy závěrečných prací představují závěrečné projekty, soubory prací a podobně,‘‘ sdělil tiskový mluvčí Egon Havrlant. Uvádí, že umělá inteligence zatím není schopna vyhodnotit ani provádět výzkum nedigitalizovaných pramenů, zároveň není schopna spolehlivě zpracovat informace z primárního výzkumu.
Stejně jako ostatní univerzity se Univerzita Palackého snaží studenty motivovat, aby AI testovali a využívali ji správně. „Na druhé straně Univerzita Palackého v Olomouci doposud neřešila disciplinární přestupek v souvislosti s AI. UP se soustředí na individuální práci se studentem, program na rozpoznávání textů vytvořených pomocí AI nevyvíjí.‘‘
K rušení bakalářek kvůli AI se tak oslovené univerzity zřejmě zatím nechystají, umělá inteligence je však nadále předmětem diskuze a její využití v akademické obci je stále více znatelné.