Česká školní inspekce vydala v prosinci 2023 zprávu hodnotící výsledky patnáctiletých žáků v matematice, čtení a přírodovědě. Souhrn porovnává výsledky 81 zemí.
Přestože se Česko ve výsledcích objevilo na nadprůměrných příčkách, zpráva zjistila, že průměr dlouhodobě klesá. Naznačuje to i pokles úrovně sledovaných gramotností. Uvedla to analytička EDUin Nikola Šrámková. Navíc v tuzemsku existuje obrovský rozdíl mezi znalostmi jednotlivých skupin žáků.
„Můžeme říct, že v Česku narostl podíl žáků, kteří nedosahují základní úrovně gramotnosti nezbytné pro plnohodnotné fungování v životě,“ řekla v rozhovoru pro EDUzín Šrámková. „To znamená, že mohou mít problémy například s pochopením příbalového letáku u léků, sepsáním životopisu či porozuměním výpisu z banky,“ pokračovala. Vliv na to má i rodinné zázemí.
Prohlubování rozdílů
U matematiky došlo k nárůstu tohoto trendu z necelé pětiny v roce 2003 na necelou čtvrtinu všech patnáctiletých žáků v roce 2022. „Průměrné výsledky v mezinárodním srovnání v Česku navyšuje skupina žáků z víceletých gymnázií, jejichž výsledky z matematiky jsou srovnatelné s celkovým průměrem Singapuru,“ dodala. Singapur byl v matematické gramotnosti první.
Největší problémy mají žáci učilišť, 60 procent z nich nemá základní úroveň matematické gramotnosti, kterou měli získat už na základní škole.
První příčky obsadil ve všech třech zkoumaných gramotnostech Singapur, Jižní Korea nebo Japonsko. Na posledních místech se objevuje Kambodža, Uzbekistán, Filipíny nebo Dominikánská republika. Do šetření PISA z roku 2022 se zapojilo 81 zemí, 37 z nich jsou země OECD a 44 dalších jsou partnerské země z celého světa.