Studenti středních škol se čím dál více obrací na pomoc školních psychologů. Řada škol si je však nemůže dovolit. Problémy v oblasti mentálního zdraví zesílila i pandemie covidu-19.
Podle průzkumu z ledna 2024 agentury GTS Alive na středních školách dochází k čím dál většímu nárůstu žáků, kteří by své problémy potřebovali řešit s terapeuty. Část rodin si však výdaje za psychologa nemůže dovolit, a navíc musí čelit několikaměsíčním čekacím lhůtám. V tom může pomoci právě psycholog zajištěný školou. Ne všechny však mají na psychologa rozpočet, a tak je často najímají jen například na poloviční úvazek a za velmi nízké mzdy. Většina z nich tak působí na dvou a více školách.
Zlepšuje se však postavení psychické pomoci mezi mladými. Pomoc od psychologů již není ve společnosti takovým tabu jako dříve. Školní psychologové momentálně neřeší jen obtíže spojené se školou a prospěchem, ale suplují i nedostatek obecné psychologické péče. Nejčastěji se setkávají se studenty, kteří trpí úzkostmi, panickými ataky či se potýkají se sebevražednými myšlenkami. Podle tiskové zprávy ani jeden z dotázaných psychologů neuvedl, že by se za celý rok na své škole s případem sebevražedných myšlenek vůbec nesetkal.
„Studenti si často nevěří, trpí pocity selhání, jsou křehcí, utíkají do online světa. V důsledku pak hůře navazují kontakty a kamarádství, obtížněji komunikují a řeší konflikty,“ uvádí výzkum. Celkový vztah duševního zdraví studentů také zhoršil lockdown během covidové epidemie. K problému přispívá i to, že ačkoliv je mezi mladými chození na terapie stále běžnější, starší generace psychické problémy bagatelizuje.
Sami dotázaní psychologové považují za největší problém nedostatek dostupné psychoterapeutické péče a nedostatek financí. „Velice chybí systémové financovaní, mnoho let jsou pozice na SŠ řešeny jen řetězením projektů, s nejistotou do budoucna. Aktuálně je tématem i finanční ohodnocení – máme kvůli zákonné úpravě nižší základní platy než učitelé (týká se i spec. pedagogů), přestože mnoho z nás má absolvované psychoterapeutické výcviky a ve škole kromě konzultací poskytujeme krizové intervence a podpůrné terapeutické vedení (často i měsíce, než klient projde diagnostikou a má doporučeného terapeuta),“ uvedl jeden z nich.