Nová britská studie popírá dosavadní domněnky, že dětem, které se dopouštějí šikany, se v životě nedaří. Podle vědců mají větší naději na získání žádanější práce.
Studii, o které informoval deník The Guardian, zpracovali vědci z Institutu pro sociální a ekonomický výzkum na Univerzitě v Essexu. Výzkum se uskutečnil na téměř sedmi tisících osobách narozených v 70. letech, jejichž život byl průběžně sledován.
Výzkumný tým zkoumal také údaje pocházející od učitelů základních škol, kteří hodnotili sociální a emocionální dovednosti dětí v době, kdy jim bylo 10 let. Tyto výsledky vědci porovnali se stavem jejich života v roce 2016, kdy těmto lidem bylo 46 let.
„Zjistili jsme, že ty děti, které měly podle učitelů problémy s pozorností, vztahy s vrstevníky a emoční nestabilitou, nakonec v budoucnu vydělávaly méně, než jsme očekávali, ale překvapilo nás, že jsme našli silnou souvislost mezi agresivním chováním ve škole a vyššími příjmy v pozdějším životě,“ uvedla jedna z autorek studie Emilia Del Bono.
Podotýká přitom, že školní třídy jsou možná soutěživým místem, kde děti ke svému vítězství používají agresivitu, kterou si s sebou přenášejí i na pracoviště.
Del Bono také dodává, že řešením současné situace by mohla být jistá úprava kázně na školách, která by měla pomoci usměrnit tuto dětskou vlastnost pozitivnějším způsobem. Školy by měly více intervenovat v případě žáků, kteří se potýkají s poruchami pozornosti, navazování přátelství či emocí, a zabránit tak celoživotnímu negativnímu dopadu na jejich výdělečný potenciál.