K létu cestování neodmyslitelně patří. Dovolenou ale mohou znepříjemnit komplikace na cestě, především delší trasy se často neobejdou bez výluk a omezení.
Zdržení na cestě do našich vysněných destinací lze ale i využít. Díky evropskému nařízení z roku 2019 máme totiž nárok na odškodnění při zpoždění nebo zrušení vlakového spoje.
Výše vrácené částky pak závisí na délce zpoždění.
Minimálně musí činit 60 minut. V takovém případě můžeme cestu buď úplně zrušit a nechat si vrátit celou částku za jízdenku, nebo v cestě pokračovat a nechat si vyplatit jen odškodné. U zpoždění do dvou hodin (119 minut) máme nárok až na 25 procent z ceny jízdného. Pokud je cesta prodloužena o více než 120 minut, můžeme požadovat až polovinu, upozorňuje server Peníze.cz.
Existují ale výjimky, nárok na odškodnění zaniká, když:
- zpoždění vzniklo kvůli zásahu vyšší moci (bouřky, silný vítr...),
- cestující byl o zpoždění informován před nákupem jízdenky,
- odškodné dosahuje částky nižší než čtyři eura,
- má během přestupu první vlak zpoždění sice přes hodinu, ale při delším čase na přestup bude v součtu za celou cestu zpoždění menší.
Základní pravidla musí dodržovat všichni dopravci, další podmínky se ale pak liší. Při zpoždění delším než 60 minut má také dopravce povinnost zajistit cestujícím občerstvení, ale jen v případě, kdy je možné občerstvení podat bez větších komplikací přímo v dopravním prostředku nebo na nádraží.
České dráhy:
Zde nárok na vrácení peněz platí pouze v případě, že si cestující koupí u pokladny jednosměrnou jízdenku bez přestupu za minimálně 16 eur v mezinárodním spoji nebo za minimálně 360 korun ve vnitrostátním spoji. Při zpoždění nad dvě hodiny pak cenový limit jízdenky činí nejméně 8 eur mezinárodně nebo 180 korun vnitrostátně. Zmíněné cenové limity ale neplatí, pokud si jízdenku cestující koupí přes e-shop.
Dopravce také slibuje více, než podle evropského nařízení musí. „České dráhy dosavadní praxi nezměnily a nadále odškodňují cestující i v případě, že ke zdržení vlaku došlo například právě v důsledku zásahu vyšší moci,“ upozornil mluvčí Petr Šťáhlavský.
V případě, že je jízdenka koupená online, není potřeba o vrácení žádat. Odškodnění proběhne automaticky a peníze se vrátí na účet, ze kterého byla jízdenka hrazena. U fyzických jízdenek je nutné o něj zažádat na přepážkách dopravce či skrz elektronický formulář.
Leo Express
Zde platí pravidla nastavená Evropskou unií. Při zrušení spoje vrací celou částku za jízdenku. O odškodnění je potřeba zažádat online, peníze vrací do 30 dní.
Arriva
Opět dodržuje evropské nařízení, posuzuje, zda za zpoždění může, či nikoliv. O odškodné lze opět zažádat online, peníze ale vrací formou kreditů.