Kolem štěstí, limitované nabídky, různé slevové kupony s herními prvky. Před každou návštěvou Temu potenciálního zákazníka*zákaznici zahrne promyšlenou gamifikací, která u něj*ní vyvolá produkci dopaminu.
A dopamin je neurotransmiter, který je zodpovědný za návykové chování a figuruje u závislostí. Temu schytává kritiku dlouhodobě za extrémně nepříznivý dopad na životní prostředí, nízkou kvalitu výrobků, které často obsahují toxické látky, i za napojení na kyberzločiny.
Vzhledem k nízké ceně zboží ale zákazníkům často stojí za to si předměty kupovat znovu a znovu. A protože při návštěvě vždy „obdrží“ dávky dopaminu, jsou motivováni se vracet. E-shop pak představuje hrozbu zvláště pro seniory a mládež. Na internetu se čím dál tím častěji množí příběhy o tom, jak lidé závislí na Temu utratili desítky tisíc během pár týdnů.
Evropa chce obchod omezit
Nejen kvůli tomu zahájila Evropská komise proti obchodu řízení. Během vyšetřování se zaměří na rizika návykového designu a systémy, které Temu využívá. Jedním z nich je gamifikace, která způsobuje, že se neherní aktivity chovají jako hry.
Předpokládá se, že Komise bude po Temu chtít opatření, která by návykovost zamezila, jinak budou prodejci hrozit milionové pokuty.
„Temu je návykové jako cukr. Zážitek a nízké ceny dávají spotřebitelům dopaminové povzbuzení a nutí je vracet se pro další. Chaotické rozhraní stránek vytváří pro spotřebitele iluzi, že šance něco ulovit se zvyšuje, pokud budou jednat rychle,“ uvedl analytik Neil Saunders pro BBC.