K požáru došlo kvůli nehodě vlaku převážejícího velké množství benzolu. Ze zatím neznámých důvodů se odpojila část soupravy.
V pátek odpoledne obec Hustopeče nad Bečvou zasáhl toxický kouř i výpadek proudu, hasičům se už podařilo dostat oheň pod kontrolu. Na místě však stále zasahují. Benzol je totiž navíc vysoce nebezpečný a karcinogenní, je tak nutné jej co nejrychleji přečerpat do náhradních cisteren.
Na místě jsou nyní i kriminalisté, kteří se snaží zjistit příčinu nehody. „Na základě doposud zjištěných okolností byly zahájeny úkony trestního řízení pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti,“ uvedli policisté na síti X.
Podle dostupných informací nehodu způsobilo odpojení části vagónů, které převážely benzol. Souprava kvůli tomu vykolejila a převrátila se na bok, unikající chemikálie začala ihned hořet. Generální ředitel HZS Vladimír Vlček pro server Novinky uvedl, že v každém vagonu bylo 60 tun benzolu. Požár začal na pěti z nich, následně se rozšířil až na 15 cisteren.
Náprava škod bude náročná
Provoz na trati by měl být obnoven až za několik týdnů, dopravu nyní částečně nahrazují autobusy. Větší obavy ale mají místní ze zdravotních rizik, která hořící benzol může způsobit. Hasiči nyní obyvatelům doporučují hlavně nevětrat a pokud možno nevycházet z domu.
„V benzolu je zastoupena velká část benzenu, což je karcinogenní látka, je to karcinogen první třídy, způsobuje potenciálně rakovinu a poškozuje krevní dřeň. Je to chemikálie, se kterou se může pracovat jen za speciálního režimu. Je to rozhodně látka škodlivá, stejně jako ty ostatní,“ uvedl pro server deník.cz Pavel Hradil z olomoucké přírodovědecké fakulty.
„Provádíme měření na vodních tocích a odebíráme vzorky. Souběžně s tím probíhá měření ovzduší a dělají se chemické analýzy. Na místě zasahuje protiplynový automobil z Olomouce a pomáhá také laboratoř z Frenštátu pod Radhoštěm,“ vysvětlil chemik přerovských hasičů Radek Buryánek.
Velký dopad havárie ale může mít i na životní prostředí. Starostka obce uvedla, že se nejvíce obávají znečištění půdy. „Je to mimořádná situace. Otázka dopadu na životní prostředí bude záležet na tom, kolik se podaří odbagrovat, odtěžit a spálit, je to dost velká havárie. Poškozuje to spodní vodu, pokud by se to tam dostalo, pokud by to nateklo do řek, je to toxické i pro ryby,“ doplnil Hradil.