Právní předpisy, které schválil Evropský parlament, představují revoluci systému obchodování s emisemi. Od roku 2027 by se měly zpoplatnit i emise z budov a silniční dopravy.
Evropská unie se do roku 2030 snaží snížit emise skleníkových plynů o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. Podle nových pravidel by tak za emise CO2 neplatily jen fabriky a elektrárny, ale i silniční doprava a budovy.
Cílem nových pravidel je motivovat obyvatele, aby upřednostnili elektromobil či tepelné čerpadlo před méně ekologickými možnostmi. Poplatky tak výrazně zasáhnou lidi, kteří vlastní auto se spalovacím motorem a vytápějí plynem či uhlím.
Cena za tunu emisí bude podle Evropského parlamentu na novém trhu s povolenkami do roku 2030 limitována na 45 eur, ale nemusí tomu tak být. Pravidla zatím nezaručují, že částka při obchodování s emisemi neporoste.
Nová pravidla zasáhnou většinu peněženek
Při maximální schválené částce by si jedna domácnost za vytápění připlatila ročně přibližně 1800 korun, píše iDnes.cz. Zhruba o 2 koruny by se v důsledku nových poplatků zvýšily i ceny paliv. Obchodování s emisemi by tak pochopitelně zasáhlo domácnosti a z rozpočtu jim ubralo další tisíce korun.
Evropská komise však již připravuje dohodu o Sociálním klimatickém fondu. Balíček ve výši 86,7 miliardy eur by měl zmírnit finanční ztráty nejchudších Evropanů a zároveň řešit klimatickou chudobu ve světě.