Nákladní Boeing 747, který se v pondělí na trase z Německa do Japonska dostal do problémů kvůli prasklému oknu, musel vypustit většinu ze 110 tun paliva nad Českem. Podle Řízení letového provozu ČR (ŘLP) to bylo v souladu s bezpečnostními postupy.
O místě vyprázdnění nádrží dosud v médiích panovaly nejasnosti. České Řízení letového provozu (ŘLP) ve čtvrtek na síti X (dříve Twitter) uvedlo, že událost byla vyřešena v souladu s bezpečnostními postupy.
Dopady vypuštění paliva na lidi a životní prostředí by podle německého Spolkového úřadu pro životní prostředí (UBA) neměly být kritické, napsal ve středu bulvární deník Bild, který o vypuštění paliva nad Českem informoval.
Kvůli nouzovému přistání musel pilot vypustit většinu paliva
Pilot v pondělí večer hlásil „broken window“, tedy rozbité okno. To může vést k poklesu tlaku, a proto byla přijata bezpečnostní opatření. Čím bylo poškození způsobeno, není jasné.
Letadlo se tedy muselo rychle vrátit na původní letiště, před přistávacím manévrem se ale muselo zbavit leteckého paliva. Kvůli dálkovému letu mělo totiž plné nádrže a pro předčasné přistání byl letoun příliš těžký.
Většinu paliva letoun vypustil právě nad Českem, část byla shozena i nad územím Německa. „Přesně to může říct jen pilot,“ uvedla mluvčí německé služby bezpečnosti leteckého provozu (DFS) Utte Otterbein. „Mám informace o vypouštění mezi Drážďany a Brnem. Téměř vše bylo vypuštěno při návratu nad Českem a menší množství nad Saskem. Letadlo poté přistálo v Lipsku/Halle. Celkem to bylo 110 tun kerosinu,“ doplnila mluvčí.
Takzvaný „fuel dumping“, tedy upouštění paliva za letu, je povolen jen v nouzových situacích a platí pro něj přísná pravidla. Vypouštět palivo je možné jen na určených místech. V českém vzdušném prostoru je fuel dumping možné provádět pouze na základě povolení příslušného stanoviště Řízení letového provozu ČR, přičemž letadlo musí být ve výšce minimálně 1850 metrů. Každopádně musí být ve všech případech oznámen začátek, konec a důvod vypouštění paliva.