Odborný tým z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity vyvíjel tři roky nové školní vysvědčení. Má slovní hodnocení a chce dát dětem prostor k sebehodnocení. V Česku se osvědčilo několika prvním školám.
Vysvědčení není založeno na známkách, ale na kombinovaném hodnocení. Při něm pedagogové a pedagožky využívají k určení stupně kritéria, která pak doplňují slovním vyjádřením. Mohou uvést i známku, ale to není hlavním motivem. Zapojují také žáky, a to sebehodnocením. Nově přistupují také k hodnocení chování.
„Dar z nebes“
„(Vysvědčení) Je nabídkou pro školy a vyučující měnit výuku, spolupracovat více mezi sebou a také podporovat vztah žáka, učitele a rodiče,“ uvedla vedoucí katedry pedagogiky a hlavní řešitelka projektu Jana Kratochvílová.
Hodnocení je rozděleno do pěti kategorií. Jednotlivě, Informativně, Nově, Aktivně, Komplexně, zkráceně J I N A K. Má šest stránek, na kterých žactvo najde své silné stránky, pokroky a doporučení k dalšímu učení. Zcela nový je přístup k hodnocení chování v rovině osobnostní a sociální i v přístupu k učení.
Schválení vysvědčení a jeho využití podpořila Asociace ředitelů základních škol i Ministerstvo školství. „Pro MŠMT je Vysvědčení JINAK darem z nebes. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity připravila vysvědčení obsahující slovní hodnocení zpřesněné podle předem stanovených kritérií, připravila projekt přesně v souladu s tím, jak by se vysvědčení mohlo změnit. Na 99 procent mohu přislíbit, že nový formulář se ve vyhlášce objeví v průběhu druhého pololetí aktuálního školního roku,“ uvedl ředitel odboru základního vzdělávání a mládeže Michal Černý.
Zkušenosti ze škol, které již vysvědčení vyzkoušely, ukazuje výraznou změnu na celkovém pojetí výuky. Mají o něj již zájem desítky dalších škol a víceletých gymnázií.