Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí řetězcům celkem 16 pokut ve výši více než 100 tisíc korun. Celková výše dosáhla 12,5 milionu korun. Nejvíce pokut musí zaplatit Penny Market.
Česká obecně prospěšná společnost Kverulant.org, která se zaměřuje na watchdoging, informovala o nekalých praktikách, za které supermarkety dostávají milionové pokuty. Nejvíce pokutovaný byl řetězec Penny Market, s. r. o., a to celkem šesti pokutami včetně dvou nejvyšších ve výši tři a dva miliony korun.
Inspektoři opakovaně zjistili rozdílné ceny v regálech a na pokladně. V Jihomoravském a Zlínském kraji objevili nesrovnalosti v 11 z 15 případů. „Na cenovkách v regálech byla uvedena nižší cena než ta zavedená do pokladny u 39 druhů prodávaných výrobků,“ uvedl šéf společnosti Kverulant.org a provozovatel stejnojmenného webu Vojtěch Razima.
Řetězec Penny je za nekalé praktiky trestán opakovaně. Také v roce 2018 dostal nejvyšší pokuty ze všech řetězců, tehdy ve výši 4,6 milionu korun. Podle Kverulantova zdroje jde v případě supermarketů Penny o zcela chladnokrevně realizovanou praxi.
„V regále je úmyslně uvedena cena výrazně nižší než ta zavedená na pokladně. Zákazník si toho při markování nevšimne, a pokud ano, tak se mu pokladní omluví, že to špatně zadali do kasy. Zákazník pak může zboží vrátit do regálu, ale mnohdy ‚nechce zdržovat‘, a tak si zboží za neférovou cenu koupí,“ popisuje web.
Druhým nejhůře umístěným řetězcem je Kaufland, jemuž ČOI udělila pět pokut ve výši 3,8 milionu korun. Na dalších příčkách se postupně umístily řetězce Tesco, Lidl a Albert. Poslednímu jmenovanému řetězci byla udělena jen jedna sankce vyšší než 100 tisíc korun. Kompletní výsledky najdeš tady.