Anna Vondráková
9. června 2024 v 17:50

Závislost na internetu je nebezpečnější, než jsme si mysleli. Vědci popsali, jak mění naše mozky

Zdroj: Freepik/freepik/volně k užití

Stále více mladých lidí si uvědomuje svou závislost na internetu a sociálních sítích. Nová studie vědců z University College London ukázala na chemické změny, které závislost v mozku způsobuje.

Změny jsou patrné v celé řadě neuronových sítí, které vědci zobrazili pomocí snímků funkční magnetické rezonance. Snímky ukázaly především snížení funkční konektivity v částech mozku zapojených do aktivního myšlení, tedy části, která je zodpovědná za paměť a rozhodování, píše web České televize.

9. června 2024 v 16:45 Čas čtení 1:39 V Česku zdraží vstupné na koupaliště. Podívej se, kolik si připlatíš V Česku zdraží vstupné na koupaliště. Podívej se, kolik si připlatíš

Změny tak mohou způsobovat častější návykové chování, ovlivňovat mohou také duševní zdraví, intelektuální schopnosti či tělesnou koordinaci. Mladí lidé závislí na internetu mohou mít také potíže s udržováním vztahů, nepravidelným stravováním a narušeným spánkem.

„Vzhledem k přílivu technologií a médií do života a vzdělávání dětí a dospívajících je pro budoucí duševní zdraví dětí a dospívajících nezbytné zaměřit se na změny chování související s internetem,“ upozorňují autoři.

Studie je analýzou všech výzkumů provedených na toto téma za posledních 10 let. Za úkol má komplexně popsat tento stále více narůstající fenomén. „Výzkum poukazuje na vznikající vzorce, které mohou u jednotlivců poukázat na důsledky určitých proměnných nebo rizikových faktorů. Jasnější zobrazení mechanismů vzniku závislosti na internetu by lékařům umožnilo její účinnější screening a léčbu,“ uvádí autoři.