Součástí připravované novely zákona o obalech má být kromě zálohovaných PET lahví či plechovek také nový poplatek za komerční tištěné letáky.
Jak informuje server Seznam Zprávy, poplatek by platili přímo samotní výrobci letáků. „Pro některé (obchodníky) může být poplatek natolik zásadní, že distribuci letáků zcela zruší nebo na čas přeruší,“ řekl serveru Jaroslav Staněk, marketingový manažer společnosti Česká distribuční, která je jednou z největších společností, které v Česku roznes letáků zajišťují.
Podle Seznam Zpráv však nemusí mít tento krok pouze pozitivní ekologické důsledky, ale může mát i sociální dopady na významnou část populace. Zejména pro seniory se totiž jedná o prakticky jediný dostupný prostředek, jak se dozvědět o aktuálně probíhajících akcích.
Tuto skutečnost dokládá i průzkum, který si nechala zpracovat Rada seniorů ČR. „Celkově čte ze seniorské populace leták občas 86 %, častěji 38 %. Naopak jako nepotřebný ho označilo pouze šest procent seniorů,“ uvedla předsedkyně Rady Lenka Desatová, která zároveň uvádí, že až 48 procent českých seniorů nemá doma výpočetní techniku ani přístup k internetu. Podle průzkumu si svoje nákupy podle letáků plánuje až 60 procent seniorů starších šedesáti let, ve věku nad 75 let se jedná dokonce až o 74 procent osob.
Konec tradičních brigád?
Kromě důchodců však může mít konec letáků dopad i na mladé lidi či hendikepované, kteří si roznášením letáků často přivydělávají. „Brigády na roznos letáků bývají oblíbené hlavně díky tomu, že roznos bývá časově flexibilní – většinou je vázaný maximálně na den v týdnu, kdy ho je potřeba vykonat,“ řekla Seznam Zprávám projektová manažerka portálu Fajn-brigady.cz Martina Ryšková, podle níž se právě z těchto důvodů jedná o vyhledávanou brigádu u studentů či rodičů na mateřské dovolené.
Jak uvádí Ministerstvo životního prostředí, požadavek na zavedení poplatku vzešel přímo ze strany obcí. „Není možné zastírat, že nadprodukce letáků má své náklady v oblasti odpadového hospodářství – separaci a recyklaci – a tyto náklady by měly jít na vrub výrobcům. Tak, jako je to u obalů,“ řekla serveru mluvčí ministerstva Veronika Krejčí.
Ministerstvo kritiku odmítá
Jednotlivé obce by díky novému poplatku získaly finanční prostředky, které by následně mohly použít na odvoz odpadů, ve kterém tištěné letáky často končí. Ministerstvo kvůli návrhu dostalo na stůl více než sedm set připomínek, většinu z nich však považuje za neodůvodněné. Důvodem je, že připravovaná novela nijak nezakazuje nebo neomezuje výrobu a distribuci letáků.
Připravované změny mají začít platit nejdříve od roku 2025. „Do té doby mají producenti letáků dostatek času na řešení směřované zvláště pro seniory, kteří nevyužívají online prostředí ve svém počítači nebo telefonu,“ doplnila Krejčí.