Tři body a bloková pokuta ve výši 1 500 až 2 000 korun nebo sankce ve správním řízení 2 000 až 5 000 korun. To vše hrozí řidičům za nepoužití bezpečnostních pásů v autě. Někteří však zaplatí životem.
Podle dat Centra dopravního výzkumu jezdí v Česku bez pásu čtyři procenta řidičů, téměř pět a půl procenta spolujezdců vepředu a dokonce přes 12 procent spolujezdců vzadu. Za minulý rok přitom na silnicích zemřelo 72 nepřipoutaných osob, 132 jich bylo těžce zraněno.
Bezpečnostní pásy jsou u nás povinné už od roku 1967. Řidiči však nařízení stále často nedodržují. „Na místech dopravních nehod se často setkáváme s případy, kdy řidiči obcházejí signalizační zařízení nezapnutých bezpečnostních pásů různými způsoby. Použití pásu bylo pro některé řidiče nepohodlné, a tak se jej pokusili upravit různými metodami. V mnoha případech šlo o ‚domácí zlepšováky‘, ale některé z těchto výrobků lze bohužel i zakoupit,“ uvedla Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu.
V případě autonehody mohou přitom pásy ve výrazné míře zamezit vážným a tragickým zraněním. V případě prudkého nárazu se totiž po sešlápnutí brzd zastaví vozidlo, ale lidé uvnitř se v pohybu pokračují, dokud se nezastaví o nějaký jiný objekt – sedadlo, čelní sklo či chodník.
„Podíl nepřipoutaných osob na všech usmrcených osobách v automobilech tak v uvedeném období činil 29 procent. V případě těžce zraněných 18 procent, u lehkých zranění pak 5 procent. Ženy jsou z hlediska používání bezpečnostních pásů zodpovědnější. Z dat vyplývá, že nebylo připoutáno 30 procent usmrcených mužů a 24 procent usmrcených žen.“
Při prudkém zastavení při rychlosti „jen“ 50 kilometrů v hodině se přitom hmotnost člověka může zvýšit až šedesátkrát. Pasažér vážící 60 kilogramů tak najednou dosáhne hmotnosti až 3 600 kilogramů. Šance, že se v ten moment udrží na místě je tak naprosto nereálná. Navíc tak ohrožuje ostatní osoby v autě.