Slováci zaostávají za Čechy ve čtenářské a matematické gramotnosti a v dovednosti řešit problémy.
Slovensko zřetelně zaostává za Českou republikou ve čtenářské a matematické gramotnosti a v adaptivních dovednostech při řešení problémů. Podle mezinárodního hodnocení PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), prováděného pod záštitou OECD, dosahuje téměř čtvrtina dospělé slovenské populace čtenářské úrovně desetiletého dítěte.
Dokonce i vysokoškolsky vzdělaní Slováci se umístili hůře nejen ve srovnání s průměrem OECD, ale i ve srovnání s absolventy vysokých škol ze sousedních zemí. Ministr školství Tomáš Drucker (Volby-SD) považuje tyto výsledky za alarmující a vyzývá k zásadním reformám vzdělávacího systému. Podle něj je nezbytné zlepšit kvalitu vysokých škol, podporovat celoživotní vzdělávání a zaměřit se na přípravu lidí pro měnící se trh práce.
A jak jsou na tom Češi? Čtvrtina populace buď dosahuje v gramotnosti úrovně 1 nebo nižší – obě skupiny značí nízkou úroveň čtenářských dovedností. Dospělí na úrovni 1 rozumí krátkým textům a systematicky uspořádaným seznamům. Tito dospělí například umí najít jednoduchou informaci v krátkém textu (telefonní číslo v inzerátu a podobně), ale mají potíže porozumět delším textům nebo se orientovat na webech s více stránkami.
Ti, kteří jsou pod úrovní 1, zvládnou nejvýše porozumět krátkým a jednoduchým větám, což odpovídá zmíněným schopnostem 10letých dětí.
Na druhém konci spektra se nachází 10 % dospělých, kteří dosáhli ve čtenářské gramotnosti úrovně 4 nebo 5 a mají velmi vysoké dovednosti (průměr OCED: 12 %). Tito dospělí dokážou pochopit a vyhodnotit dlouhé komplexní texty o několika stranách, porozumět složitým nebo skrytým významům a využívat své předchozí znalosti k porozumění textům a řešení úkolů.