Komentář: Stát v minulosti proplatil řadě firmám mnohem vyšší částky, a to bez ohledu na to, jaký (a zdali vůbec) měly přínos. Tohle ale přínos má.
Být v michelinském průvodci je pro mnohé šéfkuchaře a šéfkuchařky gastronomickým nebem usnadňujícím zisk celosvětového renomé. V Česku v posledních dnech probíhá diskuse o tom, zda má pro zdejší restaurace místo. Obzvlášť pokud se částka, která by měla zaručit, aby vydavatelé průvodce vůbec zahrnuli tuzemské podniky do svého hodnocení, zaplatí ze státní kasy.
Ačkoliv se poněkud kontroverzní gastrotéma v posledních dnech stalo terčem kritiky, vláda k uhrazení poplatku podle informací Hospodářských novin nejspíš přistoupí. Shodla se na tom během středečního zasedání. V následujícím textu ti vysvětlíme, o co se přesně jedná a jaký to může mít dopad na naši ekonomiku.
Sečteno, podtrženo: 54 milionů za 5 let
Společnost Michelin původně získávala peníze z prodeje průvodců po celém světě. Loni však kvůli propadům příjmů v posledních letech – údajně v souvislosti s digitalizací – změnila svou koncepci. Hodnocení restaurací v daných zemích je nyní podmíněno poplatkem státních agentur pro podporu cestovního ruchu. Kdo Michelinu nezaplatí, v průvodci zkrátka nebude.
V Česku by měl být příspěvek vyplacen prostřednictvím smlouvy s agenturou CzechTourism, která je napojená na ministerstvo pro místní rozvoj. Podle HN by mělo jít o celkem 54 milionů za pět let. Tedy 10 milionů ročně za vydání průvodce a čtyři miliony za zpracování analýzy potenciálu tuzemského trhu.
Zatímco země, jako je Maďarsko, Slovinsko a další, k tomu údajně přistoupily, Česko do poslední chvíle váhalo. Známé tváře českého gastrobyznysu se proto obrátily na vládu s peticí, která žádá, aby schválila úhradu příspěvku, který by zařadil Česko do vyhlášeného průvodce. Otevřený dopis podepsali například restauratéři Zdeněk Pohlreich (Imperial, Next Door), Jan Punčochář (U Matěje) či Marek Kalina (Arrigo).
Výsledkem by podle nich mělo být přitáhnutí náročnější a movitější zahraniční klientely, která by podpořila gastroturismus v Česku. Zdůrazňují, že příspěvek není dotace, nýbrž jde fakticky o poplatek za zařazení Česka do michelinského průvodce.
„Gastroturismus je prokazatelně významným segmentem cestovního ruchu, jehož potenciál není v České republice dostatečně využitý zejména vzhledem k rozvoji kvality gastronomie v posledních pěti letech. (...) Poplatky Michelin Guide jsou efektivně investované prostředky, protože zahrnují nejenom publikaci v Michelin Guide, ale i trvající marketingovou podporu po celém světě,“ stojí v petici.