Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
Kuni Nguyenová
25. července 2023 v 11:43
Čas čtení 1:38

Průzkum: Práci v Česku nejčastěji střídá generace Z. Za poslední půlrok ji změnila čtvrtina z nich

Kategorie:
Ekonomika
Uložit Uložené
Průzkum: Práci v Česku nejčastěji střídá generace Z. Za poslední půlrok ji změnila čtvrtina z nich
Zdroj: Unsplash/Jason Goodman

Ekonomické nejistoty se promítají do vysoké fluktuace českých zaměstnanců a zaměstnankyň. V častých případech je ale dobrovolná.

Češi a Češky dokáží být zaměstnavateli věrní, ale jakmile dojde na „lámání chleba“, je na čase odejít. Během posledních šesti měsíců změnilo zaměstnavatele 18 % pracujících v Česku a 23 % lidí tak plánuje učinit v následujícím půlroce. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu Employer Brand Research personální agentury Randstad. V Česku se jej zúčastnilo 4 836 respondentstva.

V posledním půlroce vystřídala zaměstnání zhruba čtvrtina zaměstnanců s nižším vzděláním (24 %). Čtvrtina respondentů a respondentek plánuje práci změnit v následujících šesti měsících. Nejvíce však fluktuují mladí lidé ve věku 18 až 24 let (25 %). U zaměstnanců ve věku 55 let se podíl oproti tzv. „zoomers“ snižuje na pouhých 5 %.

Personální agentura se zaměřila mimo jiné na chování pracovníků a pracovnic při změně zaměstnání. Hlavním důvodem pro odchod je příliš nízké finanční odměňování vzhledem k rostoucím životním nákladům (46 %). Týká se spíše žen (50 %) než mužů (43 %). Zajímavostí je, že tento problém trápí pouze 29 % zaměstnanců z generace Z, což je mnohem méně než u ostatních skupin dotazovaných.

28. listopadu 2024 v 10:30 Čas čtení 1:51 Ve Škodovce nabírají nové lidi do IT. Stávající zaměstnanci popisují, jak vypadá jejich práce Ve Škodovce nabírají nové lidi do IT. Stávající zaměstnanci popisují, jak vypadá jejich práce

Tématu generace Z na trhu práce se v Refresheru věnujeme pravidelně. Podívali jsme se třeba na to, proč je poukazování na lenost mladých lidí spíše příznakem lenosti zaměstnavatelů. V dalším článku jsme zase srovnávali hodnoty tzv. „zoomers“ a mileniálů –⁠ co mají společného a v čem se naopak neshodují.

Novou práci najdou hlavně přes kontakty

Pokud se vrátíme k druhému nejčastějšímu důvodu odchodu, třetina dotazovaných (38 %) v průzkumu odpověděla, že obdržela pracovní nabídky, které se nedají odmítnout. „Více než třetina Čechů by odešla, pokud by jim konkurence nabídla lepší podmínky. Ačkoliv to dosud nebyl příliš rozšířený trend, v současnosti firmám skutečně hrozí ztráta zaměstnanců právě kvůli lákavým nabídkám založeným na přeplacení stávajícího zaměstnavatele,“ uvádí Martin Jánský, generální ředitel personální agentury Randstad Česká republika.


Místo hledají nejčastěji na kariérních stránkách (39 %) a přes osobní kontakty (37 %). Na pomoc si berou také vyhledávač Google (35 %), sociální média, převážně Facebook (34 %), úřady práce (33 %) a pracovní portály (27 %). Pracovní agentury využívají ze 25 %. Práci pak nejčastěji skutečně nacházejí díky osobním kontaktům (29 %), kariérním stránkám (21 %) a úřadům práce (20 %).

REBR se zaměřil rovněž na obavu ze ztráty zaměstnání. Týká se to zejména žen (13 %) ve věku 18–24 let (16 %) se středním a nižším vzděláním (19 %). Na druhou stranu, o své místo se bojí pouze 12 % Čechů. „Tyto výsledky odpovídají tomu, že největší poptávka je momentálně po zkušených zaměstnancích a kvalifikovaných odbornících. Trh práce je však přehřátý, nezaměstnanost nízká a hlad po pracovnících vysoký, což odpovídá nízké míře těchto obav,“ dodává Martin Jánský.

Domů
Sdílet
Diskuse