Ze všech 46 měřených zemí jsou Češi a Češky nejméně odvážní ve vyjednávání peněz.
Ani inflace a pokles reálné mzdy v posledních dvou letech nepřimějí české zaměstnance a zaměstnankyně, aby si v práci řekli o přidání. O více peněz se chystá v nejbližších měsících říct zhruba pětina (22 %) z nich. To je však nejméně ze 46 zemí, které sledoval letošní průzkum PwC Hopes and Fears Global Workforce Survey. Celosvětově se do něj zapojilo přes 54 tisíc zaměstnanců, v Česku jich odpovídalo kolem tisícovky.
Důvodů, proč jsou Češi a Češky v zaměstnání málo asertivní, je podle expertky na řízení lidských zdrojů PwC Andrey Linhartové Palánové několik. Jde zejména o dlouhodobý a kulturní aspekt, související s výchovou a školstvím. „Zejména v minulých dekádách byl důraz kladen na disciplínu a tendenci nevyčnívat a neupozorňovat na sebe. To si s sebou Češi hojně přenesli i na pracovní trh,“ vysvětluje.
Potvrzuje to i věkový rozklad aktuálního průzkumu, podle kterého má nejmladší generace Z, tedy lidé do věku 25 let, mnohem větší tendenci říci si o přidání. Alespoň v porovnání se starší generací X (42–57 let) nebo s takzvanými boomery (58–76 let).
Z českých „zoomerů“ si v letošním roce chce říct o víc peněz 34 procent z nich. Podobně na tom jsou mileniálové (26–41 let), žádost o zvýšení mzdy deklarovalo 30 procent z nich. To téměř odpovídá středoevropskému průměru. „I tak ale čeští dvacátníci poměrně výrazně zaostávají za svými zahraničními vrstevníky,“ domnívá se Linhartová Palánová. Globálně totiž má tento krok v plánu udělat zhruba polovina „zoomerů“ i mileniálů.
Neřeknou si o přidání, i když jim chybí peníze
Češi rovněž nechtějí ve velkém měnit práci, změnit zaměstnání se v nejbližších měsících chystá 15 %. Není to ale tak, že by Češi a Češky měli peněz dost. Dostatek peněz nejen na nezbytné výdaje, ale i na spoření, dovolenou či další výdaje připouští jen 37 % českých respondentů a respondentek. Zhruba každá devátá česká domácnost pak tvrdí, že po většinu měsíců nezvládá platit ani základní účty.
Každý pátý dospělý jedinec má navíc kromě zaměstnání ještě přivýdělek. Zhruba 15 % tuzemských respondentů a respondentek v průzkumu uvedlo, že má druhou práci, a 3 %, že dokonce chodí do tří a více zaměstnání.
Obavy souvisí i s nástupem AI
Navíc dochází k raketovému nástupu umělé inteligence, čehož si je část českých zaměstnanců a zaměstnankyň vědoma. Zhruba 8 % lidí v průzkumu je přesvědčeno, že umělá inteligence zcela nahradí jejich současnou pozici, dalších 14 % se obává, že s nástupem umělé inteligence porostou požadavky na schopnosti zaměstnanců. „A zároveň se obávají, že se nebudou schopni tyto nové činnosti naučit. I proto musejí zaměstnavatelé své zaměstnance na příchod digitalizace a umělé inteligence připravovat již nyní. Ty firmy, které se naučí využívat všechny příležitosti umělé inteligence teď, budou mít v budoucnosti obrovskou konkurenční výhodu,“ připomíná Linhartová Palánová.
Postoje k umělé inteligenci jsou u mnohých v Česku rozmanité. Zatímco 17 % lidí se domnívá, že umělá inteligence jim může pomoci ve zvýšení produktivity a výkonnosti, 12 % lidí se obává, že nástup umělé inteligence jejich práci ovlivní negativně. A 12 % zaměstnanců předpokládá, že díky umělé inteligenci budou moci získat novou práci. „Trh práce čeká obrovská evoluce. Řada pozic a povolání, jak je známe nyní, zanikne. A naopak spousta nových se objeví, i umělá inteligence bude potřebovat lidskou podporu, údržbu i řízení,“ tvrdí expertka.
Na vyjednávání vyšší mzdy se odváží spíše v Asii
A jak je na tom zbytek světa? V průměru se chystá žádat navýšení platu 42 % globálních pracovníků a pracovnic. Ve střední Evropě jde o 34 %, přičemž například v Polsku nebo Německu chce letos dostat přidáno 42, resp. 43 % lidí.
Kromě Česka chtějí zaměstnanci nejméně přidat na Tchaj-wanu (23 %), v Japonsku (24 %) nebo v Jižní Koreji (27 %). S vyšší mzdou naopak počítají například lidé z Kataru (71 %), na Filipínách (70 %) nebo v Indii (69 %). V Evropě jsou nad celosvětovým průměrem Rumuni a Poláci.
Jak ale postupovat, pokud si o vyšší mzdu chceš požádat? Odborníci radí: neargumentuj jen inflací, dobře se připrav a buď pozitivní. Všechny body jsme ti blíže popsali v našem samostatném článku.